Fagartikkel Bokstaver, lesing og skriving for barn og unge med behov for ASK Denne artikkelen beskriver hvordan og hvorfor også barn og unge med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) bør få mulighet til å gjøre seg erfaringer med bokstaver, lyder, ord, lesing og skriving. Publisert: 01.09.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2022
Fagfellevurdert Den fleirspråklege eleven i individuell opplæringsplan Temaet for artikkelen er fleirspråklege elevar som får spesialundervisning. Gjennom analysar av individuelle opplæringsplanar og intervju undersøkjer artikkelen om og korleis elevane sin språklege og kulturelle bakgrunn vert teke omsyn til i dei individuelle opplæringsplanane. Publisert: 31.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel Synspedagogen – en brobygger Denne artikkelen omhandler de nesten 25 prosent av elevene som ifølge forskning har visuelle utfordringer. Artikkelforfatteren forteller her hvordan en synspedagog kan være brobygger mellom hjem, skole og ulike utredningsinstanser og på den måten bidra til at barna får den hjelpen de trenger. Publisert: 24.10.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2015