Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (11)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (11)
  • Barnetrinn (3)
  • Læremidler (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Digitalisering (2)
  • Norsk (2)
  • Skriving (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (6)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (2)
  • Lesesenteret (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Kjersti Lundetræ (2)
  • Per Henning Uppstad (2)
  • Anette Hagen (1)
  • Bente Rigmor Walgermo (1)
  • Hanne Størset (1)
  • Hilde Gunn Slottemo (1)
  • Ingrid Holmboe Høibo (1)
  • Kristin Sunde (1)
  • Magnhild Selås (1)
  • Natalia Kucirkova (1)
  • Pauline Book (1)
  • Regine Nagelhus (1)
Kronikk

Skolen er samtaledemokratiets grunnstein

KRONIKK: Hvorfor diskuterer vi så sjelden alle de som faller utenfor samtaledemokratiet?

Publisert: 21.03.2024 Hentet fra Nord Universitet
Kronikk

Vi trenger et felles løft for norske barns leseferdigheter

8. september er det FNs internasjonale dag for lese- og skriveferdighet. I Norge er vi vitne til en alarmerende utvikling i barns leseferdigheter. Nå må vi alle ta et krafttak, skriver senterleder Kjersti Lundetræ ved Lesesenteret.

Publisert: 03.10.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hull i elevers bokstavkunnskap er en blindsone i norsk skole

Debatt: Norsk skole legger opp til å gi tilpasset leseopplæring, uten å vite om elevene lærer bokstavene.

Publisert: 12.04.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Bokstavlæring er ikke oversett i norsk skole

Debatt: Norske lærere kjenner elevene sine godt, og de lærerne som ønsker det, har gode gratis verktøy tilgjengelig for å kartlegge elevenes bokstavkunnskaper.

Publisert: 12.04.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Elever med ulike bakgrunner er en styrke

Flerspråklige elever som får bruke egne kunnskaper, interesser og språkerfaringer når de lærer naturfag på skolen, lærer mer og bedre. I tillegg kan det styrke læringen for klassen som helhet.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Morer vi oss til døde?

Sjølv om det mogleg at det er at noko anna enn litteraturen har blitt viktig, er det lite som tyder på at litteraturen er død. Men nettbrettet sine vilkår ser ut til å ha fått bli det rådande paradigmet i samfunnet – og nå til sist i skolen, skriv professor Per Henning Uppstad.

Publisert: 23.06.2022 Hentet fra Lesesenteret
Kronikk

Ny språklov styrkjer norsken og innbyr til dugnad for språket

Engelsk vinn stadig meir innpass, men ei ny språklov slår fast at norsk skal vere det samfunnsberande språket her i landet.

Publisert: 08.03.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

E-bøker for barn er like viktige som papirbøker

KRONIKK: Nå går diskusjonen om hva som er best for barnet: e-bøker eller papirbøker. I stedet bør vi spørre om hvilke bøker som passer best for hvilke barn.

Publisert: 26.12.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Om guttene gjør det dårligere på skolen, så tar de igjen forspranget rett etterpå

KRONIKK: Utfordringen for samfunnet er de som ikke deltar i videre utdanning eller arbeid - og det gjelder både gutter og jenter.

Publisert: 18.12.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Raskere bokstavlæring er god opplæring, også for elever som strever

Å lære førsteklassingene to bokstaver i uka, er ikke å dure gjennom alfabetet på kortest mulig tid. Raskere bokstavprogresjon handler om å gi elevene tilgang til skriftspråket, å gi dem anledning til å øve og repetere, og tilpasse undervisningen til en mangfoldig elevgruppe – også de som strever.

Publisert: 01.12.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Me treng meir god sakprosa for barn og unge

Å kutte i støtta til sakprosaen kan ramme elevar som slit med lesing. Me treng meir god sakprosa for barn og unge, ikkje mindre.

Publisert: 12.10.2017 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo