Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)
  • Fagartikkel (3)
  • Kronikk (3)
  • Artikkel (2)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (13)
  • Læremidler (13)
  • Læreplaner (5)
  • Digitalisering (4)
  • Norsk (4)
  • Skriving (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Engelsk (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Motivasjon (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Lesesenteret (1)
  • NIFU (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Per Henning Uppstad (2)
  • Atle Skaftun (1)
  • Bente Rigmor Walgermo (1)
  • Cecilie Waallann Brown (1)
  • Elisabeth Hovdhaugen (1)
  • Erik Engblad (1)
  • Gunhild Kvåle (1)
  • Hein Eberg Ellingsen (1)
  • Hjalmar Eiksund (1)
  • Idunn Bøyum (1)
  • Kirsten Sivesind (1)
  • Per Esben Myren-Svelstad (1)
  • Regine Nagelhus (1)
  • Ruth Grüters (1)
  • Åse Kristine Tveit (1)
Fagartikkel

«Modernisering» av klassiske verker

Mange reagerer når forlagene endrer språket i klassiske verker for å lette lesingen for nye generasjoner. Men problemstillingen er ikke ny, og det du kanskje har oppfattet som den originale utgaven, kan vise seg å være resultatet av en rekke språklige justeringer over tid.

Publisert: 26.02.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagfellevurdert

Elevmedvirkning i norskfaglig praksis på mellomtrinnet

Prosjektet Partners in practice hviler på en antakelse om at problemer engasjerer, og at det er mulig å skape engasjement også rundt ekte faglige problemer.

Publisert: 30.01.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 3/2024
Fagartikkel

Korleis lære å skilje mellom bokmål og nynorsk

Bokmålselevar og nynorskelevar har ulike behov når det gjeld norskopplæringa. Men det som er felles, er at elevane må lære skilnadene mellom dei to norske skriftspråka tidleg. Og lærarane, også dei som underviser i småskulen, må ha kompetanse både i nynorsk og bokmål.

Publisert: 22.01.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Skulebibliotekar og lærar − fire nivå for samarbeid

Skulebibliotekaren sitt mål er mellom anna å styrke kompetanse og ferdigheiter hos elevane i utforsking, kjeldekritikk og lesing. Så korleis kan lærar og bibliotekar arbeide saman for å nå målet? Ein studie viser ulike døme på samarbeid.

Publisert: 16.01.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Enacting Critical Visual Literacy in Norwegian Secondary School EFL Classrooms: Opportunities and Challenges

Hva betyr det å være lesekyndig i dag, og hvordan kan utdanningen forberede elever på å navigere i et stadig mer komplekst tekstmiljø?

Publisert: 27.11.2024 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 3/2024
Fagfellevurdert

Kanontekster i norskundervisningen – fra skjult til dynamisk kanon

Den metaforiske formuleringen «skjult kanon» ser ut til å ha fått status som en etablert sannhet uten at det er blitt stilt spørsmål om hvilke implikasjoner «det skjulte» kan ha, og hva det faktisk innebærer.

Publisert: 30.01.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Critical literacy and digital stock images. The interests of the uninteresting images

Hvordan og hvorfor kan kommersielle digitale bildebanker være egnede ressurser for kritisk literacy-arbeid?

Publisert: 03.01.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 18) 3/2023
Kronikk

Hull i elevers bokstavkunnskap er en blindsone i norsk skole

Debatt: Norsk skole legger opp til å gi tilpasset leseopplæring, uten å vite om elevene lærer bokstavene.

Publisert: 12.04.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Bokstavlæring er ikke oversett i norsk skole

Debatt: Norske lærere kjenner elevene sine godt, og de lærerne som ønsker det, har gode gratis verktøy tilgjengelig for å kartlegge elevenes bokstavkunnskaper.

Publisert: 12.04.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Artikkel

Lesing og konsentrasjon: - Vi kan ikke stole på viljestyrken i møte med algoritmene

Studenter ved Universitetet i Oslo allierer seg mot skjermene for å finne tilbake til konsentrasjonen, og lese bedre.

Publisert: 22.03.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk

Morer vi oss til døde?

Sjølv om det mogleg at det er at noko anna enn litteraturen har blitt viktig, er det lite som tyder på at litteraturen er død. Men nettbrettet sine vilkår ser ut til å ha fått bli det rådande paradigmet i samfunnet – og nå til sist i skolen, skriv professor Per Henning Uppstad.

Publisert: 23.06.2022 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert

Oppgaver som medierende betingelser for læring og danning – erfaringer fra et bachelorstudium i pedagogikk

I dag er det nærmest en selvfølge å be studenter om å gjøre obligatoriske oppgaver underveis i et studieløp. Likevel er det forsket lite på hvordan studentene erfarer å arbeide med denne typen oppgaver.

Publisert: 11.06.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 1/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo