Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (6)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (6)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (6)

Artikkelforfatter

  • Kjersti Lundetræ (2)
  • Anette Hagen (1)
  • Hanne Størset (1)
  • Ingrid Holmboe Høibo (1)
  • Kristin Sunde (1)
  • Natalia Kucirkova (1)
  • Pauline Book (1)
Kronikk

Vi trenger et felles løft for norske barns leseferdigheter

8. september er det FNs internasjonale dag for lese- og skriveferdighet. I Norge er vi vitne til en alarmerende utvikling i barns leseferdigheter. Nå må vi alle ta et krafttak, skriver senterleder Kjersti Lundetræ ved Lesesenteret.

Publisert: 03.10.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Elever med ulike bakgrunner er en styrke

Flerspråklige elever som får bruke egne kunnskaper, interesser og språkerfaringer når de lærer naturfag på skolen, lærer mer og bedre. I tillegg kan det styrke læringen for klassen som helhet.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

E-bøker for barn er like viktige som papirbøker

KRONIKK: Nå går diskusjonen om hva som er best for barnet: e-bøker eller papirbøker. I stedet bør vi spørre om hvilke bøker som passer best for hvilke barn.

Publisert: 26.12.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Om guttene gjør det dårligere på skolen, så tar de igjen forspranget rett etterpå

KRONIKK: Utfordringen for samfunnet er de som ikke deltar i videre utdanning eller arbeid - og det gjelder både gutter og jenter.

Publisert: 18.12.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Raskere bokstavlæring er god opplæring, også for elever som strever

Å lære førsteklassingene to bokstaver i uka, er ikke å dure gjennom alfabetet på kortest mulig tid. Raskere bokstavprogresjon handler om å gi elevene tilgang til skriftspråket, å gi dem anledning til å øve og repetere, og tilpasse undervisningen til en mangfoldig elevgruppe – også de som strever.

Publisert: 01.12.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Me treng meir god sakprosa for barn og unge

Å kutte i støtta til sakprosaen kan ramme elevar som slit med lesing. Me treng meir god sakprosa for barn og unge, ikkje mindre.

Publisert: 12.10.2017 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo