Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (10)
  • Fagfellevurdert (5)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (16)
  • Oppvekst og levekår (8)
  • Spesialundervisning (8)
  • Faglig og administrativt støttesystem (5)
  • Barnehage (4)
  • Rådgivingstjeneste (4)
  • Læreplaner (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Hørselsvansker (2)
  • Kognitive vansker (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lek (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Mobbing (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Selvregulering (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Synsvansker (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (16)

Artikkelforfatter

  • Margrethe Sylthe (2)
  • Olaf Gunnar Alteren (2)
  • Anne-Kari Remøy (1)
  • Aud Pettersen-Solberg (1)
  • Beate Heide (1)
  • Camilla M.M. Worren (1)
  • Edvin M. Eriksen (1)
  • Elin Lande (1)
  • Gøril Moljord (1)
  • Hilde Hofslundsengen (1)
  • Joachim Kolnes (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Kristian Øen (1)
  • Peder Haug (1)
  • Sigrún Arna Elvarsdóttir (1)
  • Solveig Magnus Reindal (1)
  • Synne Nese Skarsaune (1)
  • Øyvind Normann Madsen (1)
Fagartikkel

Eksistensiell helse og inkludering i en ny skole for tegnspråklige elever

Denne artikkelen undersøker hva som fremmer og hva som hemmer inkludering av tegnspråklige elever* i skolen. Artikkelforfatteren argumenterer for betydningen av å anerkjenne døvekultur og tegnspråk i utdanning, og hvordan inkluderende skolemodeller kan støtte tegnspråklige elevers unike behov.

Publisert: 17.06.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagfellevurdert

Å tenke nytt om inkludering – om ideal og praksis for barn med multifunksjonshemming

Det å tenke nytt om inkludering må først og fremst innebære en forståelse av mangfoldige måter å være i verden på, og ta inn at det ikke finnes en standard måte man kan være i, gjøre i eller føle fellesskap og tilhørighet.

Publisert: 20.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagartikkel

Et skråblikk på dagens skole i lys av komplementaritetsteorien

Artikkelforfatteren drøfter her dilemmaet som kan oppstå hvis stadig flere elever skal få individuelt tilrettelagt opplæring. En slik utvikling kan føre til at læreren får mindre tid til planlegging og utvikling av en variert, spennende og motiverende ordinær undervisning som kan favne flere, som igjen kan forebygge at noen trenger spesielle tiltak.

Publisert: 08.04.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagfellevurdert

Å leke barnet inn

En kvalitativ studie om barn og ansattes perspektiver på å fremme inkludering av alle barn i barnehagen.

Publisert: 07.04.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Fagartikkel

Eksistensiell helse og inkludering av elever med synsnedsettelse i skolen

Denne artikkelen undersøker hva som fremmer og hva som hemmer inkludering av blinde og sterkt svaksynte elever i skolen. Med utgangspunkt i språket og begreper vi bruker og ikke bruker, argumenterer artikkelforfatteren for betydningen av å anerkjenne at disse elevene har sin unike måte å være i verden på og å lære på.

Publisert: 21.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagfellevurdert

Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system

Å sette mål for opplæring dreier seg om å ta valg på elevens vegne. Hva hviler dette valget på? Artikkelen undersøker individuelle opplæringsplaner og læreres valg av mål for elever på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening.

Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2024
Fagartikkel

Rådgivning for et inkluderende fellesskap for alle i barnehagen

Det er stor forskjell på barnehager. Det finnes barnehager hvor de ansatte klarer å skape inkluderende fellesskap, og det finnes barnehager hvor de ansatte ikke har den kompetansen som skal til for å klare dette. Her beskrives en metode for rådgivning som kan hjelpe barnehagepersonalet til å få til dette på en bedre måte.

Publisert: 07.01.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2024
Kronikk

Vedtatt barnehagepolitikk har ikke rot i virkeligheten

I denne kronikken viser forfatteren hvor stor avstand det er mellom politikeres vedtak og føringer for hvordan det pedagogiske innholdet i barnehagen burde være, og hvordan hverdagen i de fleste norske barnehager er.

Publisert: 16.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Fagartikkel

Mye av den utagerende atferden hos elever kommer av mangel på inkludering og tilpasset undervisning

I denne artikkelen blir det drøftet hva som kan være grunnen til at det virker som om vold i skolen er et økende problem, og hva vi kan gjøre for å forebygge at elever utagerer.

Publisert: 17.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Fagartikkel

Mangfold og inkludering i barnehagen

Artikkelforfatteren har arbeidet i barnehager både på Island og i Norge. Hun deler her noen erfaringer og tanker om hva som skal til for at man kan få til mer inkludering av barn som trenger spesialpedagogisk hjelp, i barnehagen.

Publisert: 21.06.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2022
Fagfellevurdert

Arbeidsmodell for systemretting av sakkyndighetsarbeidet i pedagogisk-psykologisk tjeneste – en første utprøving

Forskning på PP-tjenestens sakkyndige vurderinger tyder på en individrettet sakkyndighetspraksis. Her legges vekten på å kategorisere elevens vansker i diagnoser, som igjen legges til grunn for en forståelse og vurdering av elevens behov.

Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2022
Fagartikkel

Spesialpedagogen sitt dilemma i «inkluderingsparadokset»

Det går ein diskusjon om ein bør endre spesialpedagogen si rolle og spesialpedagogisk praksis. Mange har tatt til orde for at ein i større grad enn det som har vore vanleg tidlegare, skal gje den spesialpedagogiske støtta i ordinær barnegruppe, på avdeling, for å ta i vare idealet om inkludering. I denne artikkelen vert det drøfta ulike perspektiv på korleis vi kan forstå og omsetje inkludering i praksis.

Publisert: 14.02.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2022
Fagfellevurdert

Den fleirspråklege eleven i individuell opplæringsplan

Temaet for artikkelen er fleirspråklege elevar som får spesialundervisning. Gjennom analysar av individuelle opplæringsplanar og intervju undersøkjer artikkelen om og korleis elevane sin språklege og kulturelle bakgrunn vert teke omsyn til i dei individuelle opplæringsplanane.

Publisert: 31.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel

Spesialundervisning og inkludering i klasserommet

Denne artikkelen handler om et utviklingsarbeid på Tistedal skole i Halden kommune, der målet har vært at all spesialundervisning skal foregå inne i klasserommet. Etter at prosjektet har pågått i drøyt tre år, viser resultatene at de har fått en skole der alle elevene forteller at de lærer mer, de har fått flere venner, og det er mindre mobbing og større aksept for hverandres ulikheter.

Publisert: 28.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagartikkel

Skam for annerledeshet

Å være i verden som den som skiller seg ut på en måte omgivelsene vurderer som negativ, er svært krevende for den det gjelder. Få har skildret dette så godt som H. C. i eventyret om den stygge andungen. Artikkelforfatterne tar her utgangspunkt i dette eventyret og en historie om gutten Kevin for å belyse temaet, men benytter også erfaringsbasert kunnskap og teori.

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Fagartikkel

Minoritetsspråklige elever i skolen

Elever med en annen morsmålsbakgrunn enn norsk kalles minoritetsspråklige elever, men hva innebærer denne kategoriseringen av elevene? En konsekvens av kategoriseringen minoritetsspråklige elever kan være at lærerens forventninger til eleven blir lave, og at disse lave forventningene fører til at eleven klarer seg dårligere i skolen – en selvoppfyllende profeti.

Publisert: 20.07.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo