Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Forskningsnotat (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (5)
  • Forskning og metode (5)
  • Mangfold og integrering (5)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Muntlig språk (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lek (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Ny som lærer (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Første steg (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Bård Amundsen (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Sissel Fantoft (1)
  • Svein Ole Sataøen (1)
  • Vigdis Foss (1)
Artikkel

Foreldresamarbeid gir bedre språkutvikling

Samarbeid mellom hjem og barnehage er spesielt viktig for språkutviklingen til flerspråklige barn. Forskere har studert samarbeidet i 56 barnehager.

Publisert: 22.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

De yngste barna får lite støtte på læring og språk

I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år.

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Fagartikkel

Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte?

Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Forskningsnotat

Fleirkulturelle barnehagar – korleis skape eit positivt læringsmiljø?

Spørsmålet om korleis ein kan jobba for å få til eit positivt læringsmiljø i barnehagar, på tvers av ulike språk og etnisitetar, er sentralt òg i Norge i dag.

Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Omtale

Skal forske på inkluderende barnehager

Hvordan kan barnehagen bidra til mer inkluderende samfunn? HSN skal hjelpe EU med å finne svaret.

Publisert: 10.09.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo