Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (12)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (12)
  • Samspill og relasjoner (12)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Muntlig språk (3)
  • Norsk som andrespråk (3)
  • Samfunnsfag og historie (3)
  • Religion/etikk/filosofi (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Universitetet i Bergen (UiB) (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Amanda Schei (1)
  • Bård Amundsen (1)
  • Leif Tore Sædberg (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Mari Lilleslåtten (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Pål Arne Kvalnes (1)
  • Sandra R. Nielsen (1)
  • Svein Harald Milde (1)
  • Trude Haugseth Moe (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Vigdis Glømmen (1)
Artikkel

Studie: Minoritetsgutter bruker sosiale medier på en annen måte enn hvite, streite gutter

– Mye av det de gjorde på nett handlet om guttegjengen, sier UiB-forsker John Magnus Dahl.

Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Artikkel

De yngste barna får lite støtte på læring og språk

I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år.

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Ungdom og ekstremisme i 2021 - En studie av ungdommers vurdering av ekstremisme og forebygging i Norge

I 2021 var det 10 år siden terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011. Siden den gang har en ny generasjon unge mennesker vokst opp. Denne generasjonen har vært eksponert for terrorhandlinger i andre land, og dessverre også i Norge. Samtidig har norske ungdommer vært mottagere av ulike forebyggende tiltak rettet mot nettopp radikalisering og voldelig ekstremisme, gjennom blant annet skolens og andre kommunale og statlige aktørers arbeid.

Publisert: 05.09.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Unge vet ikke hva de skal gjøre når venner radikaliseres

Norske ungdommer er usikre på hvor de skal henvende seg når de bekymrer seg for venners radikalisering, ifølge ny rapport om ungdom og ekstremisme.

Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Flerspråklig ungdom leker med språket hjemme

Forskere vet at flerspråklige ungdommer leker med språk og identitet når de er sammen. Men hvordan bruker de språkene i familien?

Publisert: 19.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Fem utfordringer for å få ukrainere raskt i arbeid

Ukrainske flyktninger kommer nå til Norge og skal ut i arbeidslivet. Forskere peker på flere hindringer de kan møte på veien.

Publisert: 22.03.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hvor inkluderende er egentlig innføringsklasser og lignende språktiltak for nyankomne elever?

Forskere ved Læringsmiljøsenteret har sett nærmere på språklæringstiltakene for nyankomne elever og stiller seg noe kritiske. Kan snarere føre til å opprettholde segregering enn å skape inkludering, viser funnene i en ny undersøkelse.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Forskning og eksempler på integrering i lokalsamfunnet

Hvordan skape gode inkluderende møteplasser og gjøre ulike idretts- og aktivitetstilbud mer tilgjengelige for alle? Forskningsprosjektet Cit-egration utforsker innovasjon i integrering i norske mangfoldige byer.

Publisert: 17.09.2021 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Begreper skaper holdninger – derfor bør dårlige ord forbedres

Vi kan ikke bare godta ord som virker undertrykkende eller ekskluderende, mener filosof Joey Pollock. Men når man skal endre begreper, må det skje med de riktige moralske begrunnelsene.

Publisert: 23.04.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Er internasjonal uke en eksotisk enkelthendelse eller skaper den felles forståelse?

Forskere har studert hvordan deltakerne opplever internasjonal uke i skolen. – Vi trenger slike møteplasser, mener forfatterne bak studiene.

Publisert: 23.10.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Sosial bakgrunn og fattigdom påvirker barns læring

Forskere ved Institutt for spesialpedagogikk ser at lav sosial bakgrunn og fattigdom har en direkte påvirkning på skoleprestasjoner og leseutvikling over tid. I tillegg ser de at læringsutbyttet også påvirkes indirekte på grunn av blant annet høyere skolefravær.

Publisert: 15.01.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo