Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (10)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (15)
  • Voksenopplæring (15)
  • Norsk som andrespråk (8)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Læremidler (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Norsk (1)
  • Overgrep (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (6)
  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • NOKUT (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Jan-Tore Berghei (2)
  • Lene Anundsen (2)
  • Anne Grete Tøge (1)
  • Johanne Hansen Kobberstad (1)
  • Kari Byklum (1)
  • Katarina S. Hundal (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Nina Eriksen (1)
  • Roger Bugge Rønning (1)
  • Sigridur Vilhjalmsdottir (1)
  • Silje Pileberg (1)
  • Terje Mørland (1)
  • Tone C. Sundseth Thorgrimsen (1)
Artikkel

Mangfoldsrådgiver i skolen – en ekstra ressurs med uklart mandat

Dersom arbeidet til mangfoldsrådgiverne i ungdomsskolen og voksenopplæringen skal fungere best mulig, må mandatet spisses og det forebyggende arbeidet utvikles. Det kommer fram i en fersk rapport fra NOVA.

Publisert: 13.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Samfunnskunnskap på et språk deltakerne ikke forstår

Mange av de som deltar på kurs i samfunnskunnskap for voksne, har bakgrunn fra forhold som er så vesensforskjellig fra den norske velferdsstaten at de sliter med å forstå det man prøver å formidle. Hvis disse skal ha nytte av kurset, bør man restrukturere opplæringen slik at den blir mer avgrenset og tydeligere i sitt formål.

Publisert: 08.04.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagfellevurdert

Gjøre det beste ut av det: Norsklæreres fagkonstruksjoner i grunnskole for voksne

Denne artikkelen dreier seg om hvordan lærerne konstruerer sin versjon av norskfaget innenfor den særskilte undervisningskonteksten de arbeider i. Hvilke emner skal prioriteres, hva slags tekster og arbeidsmåter?

Publisert: 24.05.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Artikkel

Opplæring med flerspråklig støtte gir bedre norskkunnskaper

Kan en assistent, som snakker elevens morsmål, hjelpe voksne deltakere å lære seg norsk? Et nytt prosjekt fra OsloMet tyder på det.

Publisert: 28.04.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Vi burde av og til ha koblet på politiet, men det tør vi ikke

- Et feiltrinn der kan bety døden for den utsatte. Det har vi ikke turt, forteller en ansatt ved voksenopplæringen i en ny NIBR-rapport om negativ sosial kontroll og æresrelatert vold.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Norskopplæring for voksne: – Bruk det du har, uansett språk!

– Transspråking krever at læreren tør å slippe taket i faget og språket hun kan godt og er mer detektiv enn lærer. Da kan magi oppstå! sier forsker Joke Dewilde.

Publisert: 23.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Med flerspråklige assistenter i voksenopplæringa

Tradisjonelt har mye av opplæringen for voksne innvandrere foregått med norsk som eneste opplæringsspråk. De siste årene har mange lærere og forskere satt søkelyset på transspråking, det vil si å ta i bruk hele det språklige repertoaret til deltakeren i en opplæringssituasjon. I samarbeid med flerspråklige assistenter kan man realisere dette i praksis.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Målrettede tiltak i kommunene kan få flere flyktninger i jobb

OsloMet har gjennomført første fase av et større evalueringsoppdrag for IMDi, der tiltak i åtte kommuner har blitt evaluert. De fleste av de åtte prosjektene har foreløpige resultater som peker i positiv retning.

Publisert: 23.12.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Nye litteraturer: Litterære tekstpraksiser hos voksne innvandrere i norsk grunnskoleopplæring

Voksne innvandrere som tar norsk grunnskoleeksamen har teksterfaringer fra litterære tradisjoner som kan være ukjente i vår sammenheng. Imidlertid vil de fleste litterære tekstpraksisene sannsynligvis ikke bli gjenkjent i skolesammenheng.

Publisert: 11.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 1/2020
Artikkel

Forskere foreslår indikatorer for ny integreringslov

En ny integreringslov skal bidra til økt arbeidsdeltakelse og økonomisk selvstendighet blant innvandrere til Norge. I en ny rapport ser OsloMet-forskere nærmere på hvordan norske myndigheter kan måle om vi oppnår disse målene.

Publisert: 21.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Regjeringen bommer med jobbtiltak for flyktninger

Som en følge av flyktningebølgen i 2015 lanserte regjeringen «Hurtigsporet» for å få flyktninger raskere i arbeid. Men forskning fra UiT viser at tiltaket bommer og ikke prioriterer de gruppene som trenger det mest.

Publisert: 02.06.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagfellevurdert

Høyt utdanna flyktningers tilnærminger til kvalifisering og arbeid

Denne artikkelen undersøker hvordan høyt utdanna flyktninger opplever og reagerer når de deltar i Introduksjonsprogrammet.

Publisert: 03.05.2020 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 37) 1-2/2020
Artikkel

Fire av ti unge flyktninger strever psykisk

42 prosent av enslige mindreårige asylsøkere opplever et høyt nivå av posttraumatisk stress fem år etter at de kom til Norge.

Publisert: 07.01.2020 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg

Kvalifikasjonspass for flyktninger med stort potensial

UNESCO har nylig etablert et globalt kvalifikasjonspass som skal bidra til at flyktninger får lettere tilgang til arbeid og utdanning. Passet er basert på en idé og kartleggingsmetode utviklet av NOKUT.

Publisert: 03.12.2019 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Flyktninger i introduksjonsprogrammet er stort sett fornøyde

Flertallet av flyktninger er fornøyde med norskopplæringen og oppfølgingen de får i norske kommuner. Det viser en ny rapport.

Publisert: 03.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo