Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Omtale (8)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (8)
  • Forskning og metode (3)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (3)
  • Høgskolen i Østfold (2)
  • Lesesenteret (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (2)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
Omtale

Hvordan kan en mangfoldig elevgruppe få en bedre skole?

En ny bok om elevmangfold gir flerfaglige perspektiver på hva som skal til for at en mangfoldig elevgruppe skal få en bedre skolehverdag. – Boka bidrar til å både forstå konsekvensene av elevmangfold samt utfordringene mangfoldet reiser, sier Hildegunn Fandrem.

Publisert: 12.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

Doktorgrad gir nye funn om flerspråklige barn

Hilde Gunneruds ferske doktoravhandling gir oppsiktsvekkende funn om ferdigheter og språkforståelse hos flerspråklige barn.

Publisert: 12.08.2021 Hentet fra Lesesenteret
Omtale

Skal forske på hvordan innvandrere med lav utdanning lærer seg nytt språk

Høgskolen i Østfold har i samarbeid med Universitetet i Bergen fått tildelt 12 millioner kroner fra Forskningsrådet for å forske på hvordan innvandrere med lav utdanningsbakgrunn tilegner seg et nytt språk.

Publisert: 27.01.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale

Ny kunnskap om den mangfoldige skolen

Den norske skolen preges av et økende kulturelt, språklig og religiøst mangfold. Det utfordrer alle fagene i grunnskolelærerutdanningene til å øke bevisstheten om mangfold og til å rette søkelyset mot hvordan skolen kan møte mangfoldet på en god måte.

Publisert: 15.05.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale

Kulturarv, tradisjoner og verdier

Førstelektor Halldis Breidlid skriver om hvordan kulturarv og verdier forstås og framstilles i skolens sentrale styringsdokumenter.

Publisert: 28.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Skal forske på inkluderende barnehager

Hvordan kan barnehagen bidra til mer inkluderende samfunn? HSN skal hjelpe EU med å finne svaret.

Publisert: 10.09.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale

Riktige valg, men feil motivasjon?

For barn av innvandrere er det ofte ikke nok å ta de rette utdanningene, de må også ha de rette motivene for å bli akseptert.

Publisert: 14.03.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Interkulturell læring og inkludering i kroppsøving

Å få til interkulturell læring og inkludering i kroppsøving krever ikke så mye forandring i faget, men bevissthet fra læreren.

Publisert: 11.09.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo