Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (7)
  • Matematikk (7)
  • Høgskole og universitet (4)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Naturfag (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NOKUT (1)
  • SINTEF Teknologi og samfunn (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (2)
  • Arne Martin Larsen (1)
  • Beate Horg (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
Artikkel

Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning

En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ordens tekning: matematikk, kodeleker og støtte fra voksne.

Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Positiv karaktertrend i nasjonale deleksamener i matematikk

Resultatene fra to nasjonale deleksamener i matematikk for lærerstudenter viser at snittkarakterene blir stadig bedre. Andelen som ikke får bestått er stabilt sammenliknet med fjoråret.

Publisert: 10.08.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Ny forskerskole i matematikk til UiA

UiAs matematikkdidaktikk-miljø er tildelt ansvaret for en nasjonal forskerskole av Forskningsrådet. I hele landet kommer det 12 nye forskerskoler i forskjellige fag, og UiA er med i syv av dem i tillegg til den UiA leder.

Publisert: 09.02.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Matematikk-lærer-lærerne på skolebenken

Hvordan skal barn og unge i Norge gjøre det enda bedre i matematikk? Svaret kan ligge hos lærerutdannerne.

Publisert: 22.04.2021 Hentet fra SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Matematikkutdanning gir mestring

Synet på egen matematikkunnskap endrer seg i løpet av lærerutdanningen.

Publisert: 08.09.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lærerstudenters oppfatning om 0,999…

Er 0,999… mindre enn 1 eller lik 1? De fleste har et begrepsbilde som sier at tallet er mindre enn 1, og holder fast på det selv om matematikklæreren deres prøver å fortelle dem det motsatte.

Publisert: 07.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hva må en matematikklærer kunne?

Hva gjør en matematikklærer god? Og hva bør lærere kunne når de skal undervise i matematikk?

Publisert: 21.04.2016 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo