Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Blogg (2)
  • Podcast (2)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Matematikk (11)
  • Matematikkvansker (11)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Språkvansker (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (5)
  • Læringsbloggen (2)
  • Bedre skole (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (2)
  • Anne Kristine Aarlien (1)
  • Brit Kari Saunes (1)
  • Espen Daland (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Hege Tryggestad (1)
  • Jens Egeland (1)
  • Ludvig Forthun (1)
  • Marianne Akselsdatter (1)
  • Olav Lunde (1)
  • Sigmund Eldevik (1)
  • Snorre A. Ostad (1)
  • Stein Arnold Berggren (1)
  • Tone Dalvang (1)
  • Vigdis Alver (1)
Podcast

Podkast: Hva er egentlig matematikkvansker?

Mads var voksen da han lærte seg klokka. Da han var liten var det "før og etter Barne-TV" som var hans forståelse av tid. I andre episode av "Det virker!" snakker vi om matematikkvansker.

Publisert: 21.09.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Lærerrommet: Hva er dyskalkuli og hva hjelper?

Hvordan tilrettelegge for elever som virkelig strever med matematikk? Og hva er de viktigste tegnene på dyskalkuli?

Publisert: 17.06.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Matematikkompasset

Matematikkompasset brukes til å utvide læreres praksis i møte med elever i matematikkvansker. Gjennom å visualisere samspill, intensjonene med opplæringen og matematiske handlinger kan dette redskapet bidra til å sette retning for elevers ønskede utvikling.

Publisert: 14.06.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Kronikk

- Matematikk er ikke vanskelig, det krever bare innsats fra elevene

De oppvoksende generasjonene er blitt vant til at alt skal være morsomt, skje fort og kreve minimalt med innsats.

Publisert: 18.05.2017 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Blogg

Forskningsbasert matematikkundervisning: Hva skal til for å sikre grunnleggende forståelse?

Mye fokus har vært rettet mot forskningbaserte språk og lesetiltak i barnehage og skole. Det er imidlertid svært gode grunner til at vi også bør fokusere mer på matematikk. I disse dager starter vi en ny undersøkelse hvor fokuset er nettopp forskningsbasert matematikkundervisning.

Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Matematikkferdigheter, et oversett forskningsfelt: Kan tidlig intervensjon forebygge matematikkvansker?

I motsetning til forskning på leseferdigheter, har forskningsaktiviteten både internasjonalt og i Norge vært langt lavere når det gjelder matematikkferdigheter.

Publisert: 17.03.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Fagartikkel

Opplæring for elever med matematikkvansker

Denne artikkelen oppsummerer noe av forskningen som er gjort på effekter av spesialpedagogisk undervisning for elever med matematikkvansker og skisserer hva som kjennetegner den undervisningen som virker best. Artikkelforfatterne beskriver hva som er de vanligste problemene elever med matematikkvansker sliter med og hvordan man kan identifisere disse.

Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2015
Fagfellevurdert

Arbeidsminnetrening – Overføringseffekt til matematikk- og leseferdigheter for barn med ADHD?

Vil trening av arbeidsminnet kunne brukes for å styrke matematikk- og leseferdigheter hos barn med ADHD?

Publisert: 18.06.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2013
Fagartikkel

Matematikkvansker – utfordringer og tiltak

Tidlig kartlegging og de gode tiltakene, med den gode læreren, er avgjørende faktorer for å fremme og høyne kompetansen i matematikk hos elevene.

Publisert: 13.06.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2013
Fagartikkel

Mestring i matematikk

Mange elever strever med matematikk og har derfor et dårlig forhold til dette faget. Denne artikkelen beskriver en modell for presis kartlegging av matteferdigheter og hurtig igangsetting av tiltak innenfor skolens ordinære ramme.

Publisert: 06.05.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2012
Fagartikkel

Fonologisk bevissthet og matematikkvansker

Denne artikkelen er basert på data som ble samlet inn i det såkalte Hå- prosjektet, et samarbeidsprosjekt mellom Hå kommune og Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Under hele prosjektperioden var hovedfokus rettet mot matematisk kompetanse sett i lys av elevenes utvikling av privat tale (privat taleinternalisering).

Publisert: 02.02.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo