Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Matematikk (5)
  • Matematikkvansker (5)
  • Klasseledelse (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (4)
  • Bedre skole (1)

Artikkelforfatter

  • Espen Daland (1)
  • Hege Tryggestad (1)
  • Ludvig Forthun (1)
  • Marianne Akselsdatter (1)
  • Olav Lunde (1)
  • Sigmund Eldevik (1)
  • Snorre A. Ostad (1)
  • Tone Dalvang (1)
Fagartikkel

Matematikkompasset

Matematikkompasset brukes til å utvide læreres praksis i møte med elever i matematikkvansker. Gjennom å visualisere samspill, intensjonene med opplæringen og matematiske handlinger kan dette redskapet bidra til å sette retning for elevers ønskede utvikling.

Publisert: 14.06.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Fagartikkel

Opplæring for elever med matematikkvansker

Denne artikkelen oppsummerer noe av forskningen som er gjort på effekter av spesialpedagogisk undervisning for elever med matematikkvansker og skisserer hva som kjennetegner den undervisningen som virker best. Artikkelforfatterne beskriver hva som er de vanligste problemene elever med matematikkvansker sliter med og hvordan man kan identifisere disse.

Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2015
Fagartikkel

Matematikkvansker – utfordringer og tiltak

Tidlig kartlegging og de gode tiltakene, med den gode læreren, er avgjørende faktorer for å fremme og høyne kompetansen i matematikk hos elevene.

Publisert: 13.06.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2013
Fagartikkel

Mestring i matematikk

Mange elever strever med matematikk og har derfor et dårlig forhold til dette faget. Denne artikkelen beskriver en modell for presis kartlegging av matteferdigheter og hurtig igangsetting av tiltak innenfor skolens ordinære ramme.

Publisert: 06.05.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2012
Fagartikkel

Fonologisk bevissthet og matematikkvansker

Denne artikkelen er basert på data som ble samlet inn i det såkalte Hå- prosjektet, et samarbeidsprosjekt mellom Hå kommune og Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Under hele prosjektperioden var hovedfokus rettet mot matematisk kompetanse sett i lys av elevenes utvikling av privat tale (privat taleinternalisering).

Publisert: 02.02.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo