Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Morsmålsundervisning (4)
  • Barnehage (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Selvregulering (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)

Artikkelforfatter

  • Hildegunn Fandrem (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Johanne Hansen Kobberstad (1)
  • Lene Vestad (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Monica Bjerklund (1)
  • Per Einar Garmannslund (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Language revitalization in Sámi Early Childhood Education and Care institutions

Hvordan kan vi forstå strategier for språkrevitalisering i samiske barnehager i lys av sosiokulturelle teorier om menneskelig læring?

Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2022
Fagfellevurdert

Høyt utdanna flyktningers tilnærminger til kvalifisering og arbeid

Denne artikkelen undersøker hvordan høyt utdanna flyktninger opplever og reagerer når de deltar i Introduksjonsprogrammet.

Publisert: 03.05.2020 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 37) 1-2/2020
Fagfellevurdert

Mestring og trivsel hos elever med minoritetsbakgrunn i skoler der majoritetsspråklige elever er i flertall

Elever med språklig minoritetsbakgrunn trives noe dårligere på ungdomsskolen, har mindre tro på egen mestring og sliter mer med utsettelsesatferd enn majoritetselever.

Publisert: 16.09.2016 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 4/2015
Fagfellevurdert

Selvregulering, språk og relasjon til pedagogen hos minoritetsspråklige og majoritetsspråklige førskolebarn

Artikkelen peker på læringsforutsetninger hos minoritetsspråklige og majoritetsspråklige førskolebarn semesteret før skolestart. Det er sett på nivåforskjeller i selvregulering, vokabular og relasjonen vurdert av pedagogen og på samspillet mellom disse aspektene.

Publisert: 20.01.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo