Artikkel Når elevar brukar nettbrett, jobbar dei meir åleine Når elevane brukar nettbrett i klasserommet arbeider dei i stor grad åleine med læringsoppgåver. Men det er eit potensial i begynnaropplæringa å utvikle og bruke dei sosiale læringssituasjonane, også med nettbrett. Publisert: 07.01.2025 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Slik kan den omstridte skjermen gi praktisk læring i skolen «Mindre skjerm og mer praktisk læring» har vært refrenget i skoledebatten det siste året. Men ny forskning viser at virkelighetsteknologi med skjermer kan gi elevene nettopp praktisk læring. Publisert: 22.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Skolen og samfunnet svikter de unike teknologitalentene Unge som mestrer avansert programmering er en oversett gruppe som ikke får noen drahjelp til å utvikle det tekniske talentet. Ifølge ny forskning faller unge kodere utenfor både på skolen og blant jevnaldrende. Publisert: 19.06.2023 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Lesing og konsentrasjon: - Vi kan ikke stole på viljestyrken i møte med algoritmene Studenter ved Universitetet i Oslo allierer seg mot skjermene for å finne tilbake til konsentrasjonen, og lese bedre. Publisert: 22.03.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Mikroblogging i klasserommet gjør at flere deltar i samtalen Det er ikke alle elever som deltar i den tradisjonelle samtalen i klasserommet, men nå viser ny forskning at digitale samtalerom gir økt deltakelse og bedre samtaler. Publisert: 15.06.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Bruk av teknologi i undervisningen kan gjøre underverker for motivasjonen til elevene Bruk av teknologi og apper som læringsverktøy kan gi lite motiverte elever en ny glød, skriver høgskolelektor Ellen Romstad ved Høgskolen i Østfold i denne artikkelen. Publisert: 04.12.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Storspillere, motivasjon og skoleprestasjoner Ungdom flest tilbringer nå like mye tid med skjerm som på skolen. Hvordan påvirker det læring og karakterer? Publisert: 29.01.2016
Artikkel YouTube i klasserommet økte motivasjonen Da elevene som skulle bli snekkere fikk bruke YouTube på skolen, ble de mer motivert til å gjøre det bedre i engelsk. Publisert: 02.09.2014 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn