Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)
  • Artikkel (5)
  • Fagartikkel (3)
  • Podcast (2)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (18)
  • Motivasjon (18)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (18)
  • Studieforberedende (12)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Overgangsfaser (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (3)
  • Søkelys på arbeidslivet (2)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NIFU (1)
  • NTNU (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Tidsskrift for samfunnsforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Siv Tonje Sperati Håkensen (2)
  • Anne Veslemøy Jarmann (1)
  • Arun Gosh (1)
  • Astrid Marie Jorde Sandsør (1)
  • Eamonn Noonan (1)
  • Eifred Markussen (1)
  • Ellen Nesset Mælan (1)
  • Eva Martinsen Dyrnes (1)
  • Evi Schmid (1)
  • Ida Vikseen Larsen (1)
  • Ina Midttveit (1)
  • Kari Vea Salvanes (1)
  • Kristoffer Chelsom Vogt (1)
  • Linn Thøring (1)
  • Lisbeth Øyum (1)
  • Mette Sønderskov (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Nils Breilid (1)
  • Per Egil Mjaavatn (1)
  • Per Frostad (1)
  • Rikke Bjurstrøm (1)
  • Rune Borgan Reiling (1)
  • Sabine Wollscheid (1)
  • Stephan Daus (1)
  • Sylvi Thun (1)
  • Torunn Berg Johansen (1)
  • Vigdis Alver (1)
Artikkel

Slik hjelper yrkesfaglærere elever som står i fare for å falle fra

Hva kan forklare at elever med svake forutsetninger fullfører videregående opplæring? En ny studie beskriver lærere som jobber relasjonelt gjennom å balansere mellom tett oppfølging og bygging av selvstendighet.

Publisert: 23.04.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Positive avvik i videregående opplæring: Hvor finnes de og hva kan vi lære av dem?

Mangel på fullført utdanning er en av flere faktorer som bidrar til at unge havner utenfor arbeidslivet. Hva opplever ungdom i risiko for utenforskap har bidratt til økt deltakelse i videregående opplæring?

Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Podcast

Lærerrommet: Skolestress og helseplager

Hvilke grep kan skolen, lærerne og skolemyndighetene ta for å gjøre ungdommene mindre skolestressa?

Publisert: 16.11.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

For dem som ønsker å gå en annen vei: Implementering og praktisering av praksisbrevordningen i fylkeskommunene

Et viktig spørsmål i forbindelse med alternative opplæringstilbud er deres forankring i arbeidslivet. Forskning fra andre land viser at alternative opplæringstilbud står i et spenningsfelt mellom økonomiske og sosiale hensyn.

Publisert: 01.03.2023 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 39) 2/2022
Fagfellevurdert

Medvirkning og motivasjon

Betydningen av medvirkning i valg av studieretning og for motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring

Publisert: 21.02.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Artikkel

Noen ungdommer trenger et alternativ til den tradisjonelle skolen

Opplæring hos bedrift gjennom praksisbrevordningen bør være en mulighet for ungdom som ikke klarer å fullføre videregående skole, mener forsker.

Publisert: 10.11.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Tilbakevendingsutfordringer blant ungdom som har sluttet på videregående skole

Forsker ved NIFU Marianne Takvam Kindt og tidligere NIFU-forsker Kaja Reegård har publisert artikkelen «Outsiders Looking in. The Re-enrolment Struggles of Early School Leavers in Norway» i tidsskriftet Young.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra NIFU
Fagfellevurdert

Et kvalifisert utdanningsvalg for dagens ungdom: Resultater fra et innovasjonssamarbeid mellom en ungdomsskole, en videregående skole og en bedrift

Både i arbeids- og samfunnslivet har det i flere år vært uttrykt stor bekymring over at mange ungdommer ikke greier å gjennomføre det videregående utdanningsløpet, og da særlig innen yrkesfaglig utdanningsretning.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Omtale

Frafallsstudie med overraskende funn

Medelever er avgjørende for elevers motivasjon på flerkulturelle videregående skoler, ifølge fersk studie.

Publisert: 15.09.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

14 år etter avsluttet ungdomsskole – slik gikk det

Det lønner seg å fullføre videregående, både for å få jobb og for hvor mye man tjener. Dette viser en NIFU-studie som har fulgt nesten 10 000 ungdommer fra de gikk ut av ungdomsskolen og til de var 30 år gamle.

Publisert: 29.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagfellevurdert

Tverrfaglig samarbeid – da NAV flyttet inn i videregående skoler

Forsøksordningen med NAV-veiledere i videregående skole er en nyere ordning hvor det ble etablert et formelt samarbeid mellom videregående skoler og NAV for å hjelpe utsatte elever. Vi undersøker om ordningen har bidratt til å holde flere elever lengre i videregående skole og redusert andelen som er inaktive.

Publisert: 08.03.2021 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 37) 4/2020
Podcast

Lærerrommet: Frafall i videregående, hva skal vi gjøre?

LÆRERROMMET: I podkastens episode 39 er temaet frafallet i videregående, og vi spør hva som kan gjøres med det. Lærerrommet finner du i alle podkastkanaler. Hva er årsakene til at ungdom slutter på skolen? Hva kan få dem til å ville begynne igjen?

Publisert: 05.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

15 råd til deg som er russeforelder

Har du russ i huset til våren? En psykologspesialist og politiet har 15 råd til deg som er russeforelder.

Publisert: 01.02.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

Vår utålmodighet med ungdom

Aldri før har så stor andel av hvert ungdomskull gjennomført videregående på så kort tid som i dag. Likevel er det økende bekymring over stabile frafallstall. Er det på tide å utvide normalitetsbegrepet med hensyn til når i livet vidergående skal foregå?

Publisert: 22.02.2017 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 58) 1/2017
Artikkel

Jentene minst fornøyd, guttene slutter

Langt flere jenter enn gutter sliter med livene sine når de begynner på videregående, ifølge en fersk studie. Hvorfor er det da flest gutter som dropper ut fra skolen?

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra NTNU
Fagartikkel

Det gode møtet som motivasjon til å fullføre

Selv om fullført utdanning regnes som inngangsbillett til voksenverdenen og gir muligheter for videre utdanning, arbeid og etablering, er frafallet stort blant norske ungdommer i de yrkesfaglige programmene. Men det fins en gruppe elever som velger å fullføre mot alle odds. De befinner seg klart i risikosonen, med dårlige erfaringer fra tidligere skolegang og kanskje tidligere avbrudd. Det gode møtet kan være avgjørende – det å bli vist respekt og tillit uten at grensene for det private blir overtrådt. For læreren kan dette være en krevende balansegang.

Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagartikkel

Tiltak mot frafall i videregående skole virker!

En oversikt basert på 150 internasjonale studier viser at tiltak for å redusere skolefrafall virker. Ingen enkelttiltak peker seg ut som bedre enn andre, men det er avgjørende at man har kapasitet og kompetanse til å implementere det tiltaket som velges. Videre må beslutning om valg av tiltak tilpasses lokale behov og tilgang på ressurser.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2012
Fagfellevurdert

Tanker om å slutte på videregående skole - Er ensomhet en viktig faktor?

Denne artikkelen bygger på data fra et prosjekt som omfatter 1880 elever i første klasse i videregående skole i Sør-Trøndelag. Hvilke tanker har disse elevene om å slutte på skolen, og hvilke faktorer kan være med på å prege disse tankene?

Publisert: 02.02.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo