Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Motivasjon (5)
  • Overgangsfaser (5)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Folkehøgskole (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)

Artikkelforfatter

  • Anne-Stine Dolva (1)
  • Bernt Bratsberg (1)
  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (1)
  • Kjersti Wessel Jevne (1)
  • Kristinn Hegna (1)
  • Linn Thøring (1)
  • Lisbeth Øyum (1)
  • Marit Kollstad (1)
  • Oddbjørn Raaum (1)
  • Roald Undlien (1)
  • Sylvi Thun (1)
  • Veerle Garrels (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

The Norwegian Folk High School – A Springboard to Adult Life for Students with Downs Syndrome

De siste årene har det vært en økning i antallet elever med funksjonshemninger på folkehøgskoler i Norge og de andre nordiske landene. Likevel er det begrenset kunnskap om elevenes egne erfaringer med hva de har oppnådd og hvordan det har hatt betydning for deres vei mot å bli voksen.

Publisert: 10.04.2025 Hentet fra Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (Vol. 9) 3/2024
Fagfellevurdert

Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet

Overgangen fra skole til arbeidsliv er en særdeles sårbar fase for unge voksne med utviklingshemming, og mange blir stående utenfor arbeidslivet. Jobbspesialister har en særegen posisjon i denne overgangen.

Publisert: 15.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagfellevurdert

Unge voksnes overganger mellom skole og arbeid under COVID-19 pandemien

Unge ble rammet hardt av tiltakene for å begrense omfanget av COVID-19 pandemien. De mistet arbeidstid gjennom permittering og oppsigelser og det var få ledige jobber. Samtidig opplevde de læringstap på grunn av skolestenginger, sosial isolasjon og forverret psykisk helse.

Publisert: 09.05.2023 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 40) 1/2023
Fagfellevurdert

Et kvalifisert utdanningsvalg for dagens ungdom: Resultater fra et innovasjonssamarbeid mellom en ungdomsskole, en videregående skole og en bedrift

Både i arbeids- og samfunnslivet har det i flere år vært uttrykt stor bekymring over at mange ungdommer ikke greier å gjennomføre det videregående utdanningsløpet, og da særlig innen yrkesfaglig utdanningsretning.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Fagfellevurdert

Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring - Tapte nettverk og svekket skoletrivsel?

Denne artikkelen har sett på overgangen til videregående skole. Den viser at ungdommer med innvandringsbakgrunn oftere opplever nedgang i skoletrivsel, redusert konsentrasjon/engasjement, svekket akademisk selvbilde, nedgang i antall nære venner man kan betro seg til og nedgang i sosial støtte fra lærer, enn unge med norskfødte foreldre.

Publisert: 30.04.2013 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Vol. 13, 1/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo