Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Podcast (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Motivasjon (8)
  • Utviklingsforstyrrelser (8)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Psykisk helse (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Folkehøgskole (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Overgangsfaser (1)

Artikkelkilde

  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • NTNU (1)
  • Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Anne-Stine Dolva (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Karine Nigar Aarskog (1)
  • Kjersti Wessel Jevne (1)
  • Marit Kollstad (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Roald Undlien (1)
  • Veerle Garrels (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

The Norwegian Folk High School – A Springboard to Adult Life for Students with Downs Syndrome

De siste årene har det vært en økning i antallet elever med funksjonshemninger på folkehøgskoler i Norge og de andre nordiske landene. Likevel er det begrenset kunnskap om elevenes egne erfaringer med hva de har oppnådd og hvordan det har hatt betydning for deres vei mot å bli voksen.

Publisert: 10.04.2025 Hentet fra Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (Vol. 9) 3/2024
Artikkel

Blir hindret i å være med på å bestemme

Unge voksne med Downs syndrom har et potensial til å ta større plass i egne liv – et potensial som kanskje er ubrukt sånn som det er nå.

Publisert: 01.03.2024 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Podcast

Podkast: Inkludering – Illusjon eller ambisjon?

Inkludering er et viktig utdanningspolitisk prinsipp som er nedfelt både i internasjonale erklæringer og konvensjoner og i styringsdokumenter som gjelder for barnehage og skole. Men hva innebærer det egentlig i praksis? Og er det mulig å skape et inkluderende læringsmiljø som passer for alle?

Publisert: 15.09.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: Hvordan sikre en god skolestart for barn med spesialpedagogiske behov?

Første skoledag er like rundt hjørnet, og tusenvis av håpefulle førsteklassinger skal ta steget inn i en ny hverdag. Hvordan kan vi gjøre denne overgangen best mulig for barn med behov for spesialpedagogisk støtte?

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel

Krig påvirker skoleprestasjoner

Barn og unge som har opplevd krig utvikler ofte alvorlige følelsesmessige og kognitive problemer og presterer derfor også dårligere på skolen enn andre. Det viser ny forskning fra UiT.

Publisert: 12.11.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Skytetrening midt i blinken for barn

Skyting kan gi barn bedre konsentrasjonsevne. Det kan gi en lettere skolehverdag for flere.

Publisert: 17.04.2018 Hentet fra NTNU
Artikkel

Slik motiverer du barn med Down syndrom til å lære

I anledning Verdsdagen for Down syndrom 21. mars: Professor Kari-Anne Bottegaard Næss ved Institutt for spesialpedagogikk retter fokus mot korleis læraren kan skape engasjement og motivere til nysgjerrighet og utforsking hos barn med Down syndrom.

Publisert: 21.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Fokus på selvbestemmelse

Denne artikkelen utforsker innholdet i begrepet «selvbestemmelse» overfor elever med lett utviklingshemning. Hva er selvbestemmelse egentlig, og hvorfor er dette viktig for mennesker med utviklingshemning? De kognitive forutsetningene ved en utviklingshemning kan skape store utfordringer, men opplæring i selvbestemmelsesferdigheter fra tidlig alder kan føre til høyere livskvalitet og i tillegg forebygge utfordrende atferd og psykiske lidelser for en utsatt gruppe.

Publisert: 07.08.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 8/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo