Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Motivasjon (7)
  • Samspill og relasjoner (7)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (7)
  • Frafall og gjennomføring (4)
  • Studieforberedende (4)
  • Læreplaner (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Selvregulering (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • NIFU (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Erik Engblad (1)
  • Frank Egeland (1)
  • Ida Vikseen Larsen (1)
  • Kristinn Hegna (1)
  • Per Egil Mjaavatn (1)
  • Per Frostad (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
Artikkel

Slik hjelper yrkesfaglærere elever som står i fare for å falle fra

Hva kan forklare at elever med svake forutsetninger fullfører videregående opplæring? En ny studie beskriver lærere som jobber relasjonelt gjennom å balansere mellom tett oppfølging og bygging av selvstendighet.

Publisert: 23.04.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Den helhetlige selvregulerte yrkesutøver

Selvregulering, ansvar for seg selv, selvregulert læring og ansvar for egen læring er begrep som ofte brukes i sammenhenger der læring skjer.

Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Yrke 1/2024
Artikkel

Tilbakevendingsutfordringer blant ungdom som har sluttet på videregående skole

Forsker ved NIFU Marianne Takvam Kindt og tidligere NIFU-forsker Kaja Reegård har publisert artikkelen «Outsiders Looking in. The Re-enrolment Struggles of Early School Leavers in Norway» i tidsskriftet Young.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra NIFU
Omtale

Frafallsstudie med overraskende funn

Medelever er avgjørende for elevers motivasjon på flerkulturelle videregående skoler, ifølge fersk studie.

Publisert: 15.09.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Verden med virus: Ungdom lider under kravene om sosial distansering

En ny studie viser sammenheng mellom mangel på fysisk samvær og symptomer på angst og depresjon og ensomhet.

Publisert: 25.01.2021 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Tanker om å slutte på videregående skole - Er ensomhet en viktig faktor?

Denne artikkelen bygger på data fra et prosjekt som omfatter 1880 elever i første klasse i videregående skole i Sør-Trøndelag. Hvilke tanker har disse elevene om å slutte på skolen, og hvilke faktorer kan være med på å prege disse tankene?

Publisert: 02.02.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Fagfellevurdert

Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring - Tapte nettverk og svekket skoletrivsel?

Denne artikkelen har sett på overgangen til videregående skole. Den viser at ungdommer med innvandringsbakgrunn oftere opplever nedgang i skoletrivsel, redusert konsentrasjon/engasjement, svekket akademisk selvbilde, nedgang i antall nære venner man kan betro seg til og nedgang i sosial støtte fra lærer, enn unge med norskfødte foreldre.

Publisert: 30.04.2013 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Vol. 13, 1/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo