Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (10)
  • Blogg (2)
  • Omtale (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Motivasjon (17)
  • Klasseledelse (4)
  • Atferd (3)
  • Frafall og gjennomføring (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Studieforberedende (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Stress (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (17)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (7)
  • Ina Midttveit (2)
  • Frank Rafaelsen (1)
  • Ida Gudjonsson (1)
  • Kjersti Balle Tharaldsen (1)
  • Kåre Andreas Folkvord (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Maren Stabel Tvedt (1)
  • Nina Grini (1)
  • Pål Roland (1)
Podcast

Episode 27: Hvordan bli en autoritativ voksen?

Er det mulig å gå fra en ettergivende voksen til en autoritativ, og i så fall hvordan? Og hvorfor er det så viktig at alle voksne prøver å strekke seg mot å være autoritative i møte med barn?

Publisert: 15.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Elevers engasjement varierer fra time til time

– Engasjement er ikke en gitt egenskap hos elever og kan påvirkes av blant annet omgivelsene og interaksjoner med læreren, sier stipendiat Ella Bjerga Pettersen som undersøker elevers engasjement i sin doktorgrad.

Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

God selvregulering hos barn kan avgjøre hvilke liv de får

God selvregulering kan ikke bare gjøre hverdagen bedre for barna. Det kan også ha noe å si for hvordan det går med dem resten av livet.

Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Elever med konsentrasjonsvansker opplever mindre læringsstøtte

Ny forskning viser at elever som rapporterte om manglende konsentrasjon også opplevde liten grad av læringsstøtte fra læreren.

Publisert: 16.11.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Kunnskapssenter for utdanning, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

– Skulerådgjevarane har ei nesten umogleg oppgåve

Norske skular har ulik praksis for elevane sitt tilbod om rådgjeving. – Retningslinene for tilbodet må verte tydelegare, seier forskar.

Publisert: 06.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

«One size does not fit all»: Kompetanseutvikling av lederskap i klasserommet bør differensieres

En ny studie fra Læringsmiljøsenteret viser stor variasjon i undervisningsstøtten til elever på ungdomstrinnet. Resultatene indikerer at kompetanseutviklingstilbudet innen lederskap i klasserommet må videreutvikles og differensieres.

Publisert: 03.12.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Slik kan du hjelpe elever tilbake til skolen

Disse tiltakene kan få elever som sitter hjemme til å komme tilbake på skolebenken.

Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk

Livsmestring inn i skolen – hva nå?

Antall elever som opplever å være ensomme øker, færre trives på skolen og motivasjon synker fra midten av barneskolen. Hvordan kan vi jobbe med livsmestring for at alle barn skal ha det trygt og godt, og oppleve motivasjon for skolen?

Publisert: 07.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

15 råd til deg som er russeforelder

Har du russ i huset til våren? En psykologspesialist og politiet har 15 råd til deg som er russeforelder.

Publisert: 01.02.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Halvparten av elevene kjeder seg på skolen

En ny studie viser at 50 prosent av elevene på videregående skole kjeder seg. – Jeg har funnet en måte å legge til rette for at elevene mine ikke skal kjede seg på skolen – og i verste fall slutte som konsekvens av kjedsomhet, sier lærer Nina Simonsen.

Publisert: 21.10.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

20 millioner til forskning om livsmestring

Forskningsprosjektet «Resilient» har som mål å øke trivsel og motivasjon blant elever i ungdomsskolen. Nå har prosjektet fått 20 millioner kroner fra Norges forskningsråd.

Publisert: 05.06.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Et forsvar for det uperfekte

Rundt påske stiftet jeg bekjentskap med begrepet sherpaforeldre. Ett nytt tilskudd i en lang rekke økenavn på foreldre som vaker rundt i den norske offentligheten. Hvem trenger egentlig flere slike?

Publisert: 15.05.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

Vil øke elevengasjementet i klasserommet

Kan engasjementet øke hos elevene ved at lærere får tilbakemelding på sin egen praksis i klasserommet? Det ønsker nyansatt stipendiat ved Læringsmiljøsenteret, Ella Bjerga Pettersen, å finne ut av.

Publisert: 18.10.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Inkluderende felleskap – «Education that fits»

I 2015 hørte Nina Grini et foredrag som inspirerte henne til å blogge. Nylig hørte hun professor David Mitchell på nytt i forbindelse med presentasjonen av rapporten Inkluderende fellesskap for barn og unge. Det resulterte i enda en bloggpost.

Publisert: 10.05.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Blir mer sosiale av mestringskurs

Deprimerte ungdommer fungerer bedre sosialt på skolen etter å ha vært med på kurs for å håndtere depresjonen.

Publisert: 04.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Klasseledelse og elevers motivasjon for læring

«Åh….men du er snill som gir meg lekser!» Læreren kom oppglødd inn på personalrommet og delte denne sjarmerende og livsbejaende tilbakemeldingen fra sin 1. klasseelev. Det skapte god stemning på personalrommet.

Publisert: 12.04.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Mestringsklima eller prestasjonsklima?

En studie blant norske 8. klassinger viser at opplevelsen av det motivasjonelle klima i klassen henger sammen med både emosjonelle og atferdsmessige problem.

Publisert: 30.04.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo