Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (11)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Forskningsnotat (1)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (18)
  • Norsk som andrespråk (18)
  • Lesing og muntlig ferdighet (5)
  • Muntlig språk (5)
  • Mangfold og integrering (4)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Forskning og metode (2)
  • Fremmedspråk (2)
  • Norsk (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Språkvansker (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (9)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Vetuva (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Marika Vartun (2)
  • Marit Eline Lervik Christensen (2)
  • Ulf Grefsgård (2)
  • Aina Rødal (1)
  • Anne Grethe Sønsthagen (1)
  • Gunnar Magnus Eidsvåg (1)
  • Gunnhild Bergset (1)
  • Ida Gudjonsson (1)
  • Kari Andresen (1)
  • Kathrine Høegh-Omdal (1)
  • Kathrine Rønning Tvinnereim (1)
  • Mia C. Heller (1)
  • Sissel Fantoft (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
Artikkel

Foreldresamarbeid gir bedre språkutvikling

Samarbeid mellom hjem og barnehage er spesielt viktig for språkutviklingen til flerspråklige barn. Forskere har studert samarbeidet i 56 barnehager.

Publisert: 22.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Tusenvis av barnehagebarn får språkstøtte etter forskningsprosjekt

Selv om forskningsprosjektet Språksterk nærmer seg slutten, er det bare starten for barnehagene i Groruddalen. Takket være offentlige og private midler, kan Språksterk-modellen nå videreføres og tilbys til nye barnehager.

Publisert: 19.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

«Det er veldig forskjellig fra hjemlandet mitt»: Migrantforeldres erfaringer med kommunikasjon og samhandling med barnehagepersonalet

Hvordan kan barnehagefeltet mildne overgangen for foreldre med migrasjonsbakgrunn når barnet deres skal starte i en norsk barnehage?

Publisert: 18.01.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 3/2023
Fagfellevurdert

Å høre til der du bor: om foreldres opplevelser av tilhørighet gjennom barnehagen

Barnehagens potensial som en møteplass for barn og for foreldre er nevnt i flere sammenhenger, men hvorvidt foreldre faktisk erfarer barnehagen som et sted hvor tilhørighet dannes, er lite belyst.

Publisert: 13.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Artikkel

Når barnet har et annet morsmål

Mange barn i norske barnehager har et annet morsmål enn norsk. Rammeplanen for barnehagen oppfordrer barnehagene til å støtte flerspråklige barn i å bruke morsmålet sitt.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Forskningsnotat

Ikkje-verbal kommunikasjon og morsmål i barnehagen hjelper fleirspråklege barn med å læra

Likevel syner forskinga òg at fleirspråklege barn ikkje alltid får dei same læringsmoglegheitene som einspråklege barn.

Publisert: 08.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Samtaler over bøker gjør tospråklige barn sterkere i norsk

Samtaler over bøker der minoritetsspråklige foreldre og barnehagelærere samarbeider om å lese og snakke med barnet, har vist seg å være en virkningsfull språklæringsmetode for barn med norsk som andrespråk.

Publisert: 16.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Hva er et godt barnehagetilbud i flerspråklige områder?

Et økende antall barn snakker et annet språk hjemme enn det de snakker i barnehagen. Hvilke utfordringer og muligheter gir dette?

Publisert: 09.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Bildebøker gir barnehagebarn bedre norskferdigheter

Minoritetsspråklige barn som har et godt ordforråd på morsmålet, utvikler det norske ordforrådet sitt raskere. I tillegg hjelper det å ha flere bildebøker hjemme.

Publisert: 03.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Jo flere bøker hjemme, desto bedre i norsk

Minoritetsspråklige barnehagebarn med bildebøker hjemme blir bedre i norsk når de begynner i skolen, sier forsker ved Institutt for spesialpedagogikk.

Publisert: 06.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Du må kalle en spade for en spade

Torild Marie Olsen anbefaler de voksne i barnehagen å si løvetann om løvetannen. Språklige forenklinger utvider ikke barnas ordforråd, mener språkforskeren som nylig disputerte for doktorgraden.

Publisert: 16.02.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Derfor bør barnehageansatte ha kompetanse på flyktninger

Fordi barn med flyktningebakgrunn kan være spesielt sårbare, er det viktig at alle ansatte i barnehager vet hvordan de skal møte dem. Heftet Flyktningkompetent barnehage gir gode råd.

Publisert: 06.10.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk

Dei yngste flyktningane fra Syria går no i barnehagar over heile Norge

Dei må tilpasse seg mykje nytt i den norske barnehagen, men barnehagen må òg tilpasse seg desse barna og foreldra deira, skriver Anne Grethe Sønsthagen i denne kronikken.

Publisert: 23.09.2016 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Adoptivbarn i risiko for språkproblemer

Barn som er adoptert fra utlandet kan være sårbare for å utvikle språk- og lesevansker. Det er viktig å være oppmerksom på hva barna forstår av ord og begreper allerede i barnehagen.

Publisert: 08.09.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Spesialtiltak gjorde minoritetsbarna bedre i norsk

De ble ikke bare bedre på innøvde ord, men også språkforståelsen ble bedre da de minoritetsspråklige femåringene fikk ekstra hjelp til å lære seg norsk.

Publisert: 12.05.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Bedre språkutvikling med gode relasjoner i barnehagen

Gode relasjoner mellom barn og pedagog kan bidra til bedre språkutvikling blant minoritetsspråklige barn.

Publisert: 11.04.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Systematisk arbeid med ord og begreper i en flerkulturell skole

Det er en økende bevissthet og interesse for begrepsopplæring i skolen og konsekvensene et mangelfullt ordforråd kan ha for elevenes faglige utvikling. Denne artikkelen omhandler forskning som viser at ordforråd i barnehagealder kan predikere skolefaglige ferdigheter innenfor språk og lesing. Resultater fra undersøkelsen som presenteres her, viser at det er en signifikant korrelasjon mellom ordforråd og leseforståelse.

Publisert: 07.08.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 8/2014
Artikkel

Myte at barnehagebarn lærer nytt språk automatisk

Små barn lærer ikke et andrespråk bare ved å være i barnehagen. Barnehagelæreren må legge til rette for språklæring.

Publisert: 28.05.2014 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo