Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Fremmedspråk (5)
  • Norsk som andrespråk (5)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Engelsk (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Læringsbloggen (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)

Artikkelforfatter

  • Anna Krulatz (1)
  • Anne Dahl (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Øyvind Amundsen Østby (1)
Fagartikkel

Andrespråkelever og innlæring av norske verb

Verb kan være vanskelige å lære for elever med norsk som andrespråk, fordi mange av ordene har et usikkert meningsinnhold. En mulig vei å gå kan være å systematisk undersøke elevenes forståelse av de vanligste verbene og verbuttrykkene.

Publisert: 06.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Artikkel

Bildebøker gir barnehagebarn bedre norskferdigheter

Minoritetsspråklige barn som har et godt ordforråd på morsmålet, utvikler det norske ordforrådet sitt raskere. I tillegg hjelper det å ha flere bildebøker hjemme.

Publisert: 03.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet?

- I hvilken grad føler engelsklærere i Norge seg forberedt på å undervise i flerkulturelle og flerspråklige klasserom?

Publisert: 15.02.2016 Hentet fra Acta Didactica 1/2016
Artikkel

Ivaretas barns språkkunnskaper i skolen?

Hver tredje elev i norsk grunnskole snakker et annet språk i hjemmet. Men denne språkkompetansen utnyttes ikke i skolen.

Publisert: 03.02.2016 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Blogg

Trener tospråklighet hjernen?

Når det gjelder tospråklighet har muligens publiseringsskjevheten for et tospråklig fortrinn bidratt til et litt unyansert bilde av tospråklighet.

Publisert: 29.01.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo