Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Muntlig språk (6)
  • Norsk som andrespråk (6)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Norsk (3)
  • Barnehage (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Morsmålsundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Lesesenteret (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (1)

Artikkelforfatter

  • Anne-Lise Rygvold (1)
  • Jannicke Karlsen (1)
  • Øyvind Amundsen Østby (1)
Fagartikkel

Andrespråkelever og innlæring av norske verb

Verb kan være vanskelige å lære for elever med norsk som andrespråk, fordi mange av ordene har et usikkert meningsinnhold. En mulig vei å gå kan være å systematisk undersøke elevenes forståelse av de vanligste verbene og verbuttrykkene.

Publisert: 06.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Artikkel

Forsking i fleirspråklege klassar i 10 år

Tegn på sprog. En gentænkning af literacypædagogikken i sprogligt mangfoldige klasserum var tittelen på konferansen som 6. desember markerte avslutninga på det danske ti-årige forskings- og utviklingsprosjektet Tegn på sprog.

Publisert: 09.12.2019 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Blogg

Å sette ord på følelser

Å sette ord på følelser er viktig for alle elever, både enspråklige og flerspråklige. Derfor er det viktig at elever får bygget opp dette ordforrådet. Anna Fiske gir oss god støtte til dette arbeidet med serien Følelsesbiblioteket, skriver lektor og lesegleder Kjersti Langvik.

Publisert: 01.11.2017 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert

Leseferdigheter hos norske andreklassinger med ulik språklig bakgrunn

I motsetning til de minoritetsspråklige elevene som eksponeres for to språk, blir utenlandsadopterte etter adopsjon eksponert for bare ett språk (norsk) på linje med kontrollgruppen. I tillegg er adoptivforeldrene i denne studien enspråklig norske. Det bidrar til en mer omfattende eksponering for norsk enn mange av de minoritetsspråklige elevene som kommer fra en bakgrunn der foreldrene ikke har de samme mulighetene til å stimulere opplæringsspråket.

Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/17
Artikkel

Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehager med flerspråklige barn

Forskningen viser at det er gunstig for barn at de i størst mulig grad og gjennom hele dagen, i ulike læringssituasjoner, blir eksponert for språk gjennom varierte pedagogiske og didaktiske metoder som legger vekt på at barna skal snakke mest mulig.

Publisert: 20.04.2017 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Bedre språkutvikling med gode relasjoner i barnehagen

Gode relasjoner mellom barn og pedagog kan bidra til bedre språkutvikling blant minoritetsspråklige barn.

Publisert: 11.04.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo