Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Norsk som andrespråk (4)
  • Spesialundervisning (4)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Lesesenteret (1)

Artikkelforfatter

  • Anne-Kari Remøy (1)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Ivar Morken (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Monica Dalen (1)
  • Peder Haug (1)
Artikkel

Forsker gir de syriske flyktningbarna en stemme

Dima Mohamad var grunnskolelærer da hun måtte forlate Syria. I dag forsker hun på hvordan innvandrerbarn opplever skolen i Norge.

Publisert: 23.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Den fleirspråklege eleven i individuell opplæringsplan

Temaet for artikkelen er fleirspråklege elevar som får spesialundervisning. Gjennom analysar av individuelle opplæringsplanar og intervju undersøkjer artikkelen om og korleis elevane sin språklege og kulturelle bakgrunn vert teke omsyn til i dei individuelle opplæringsplanane.

Publisert: 31.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Artikkel

Dataspel kan fange opp dysleksi hos minoritetselevar

Minoritetselevar er overrepresenterte i spesialundervisninga, men likevel får nesten ingen i denne gruppa ei dysleksidiagnose. Dermed kan mange gå glipp av viktig hjelp. No undersøker forskarane i På Sporet-prosjektet om eit dataspel kan fange opp minoritetselevar som har dysleksi.

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel

Utenlandsadopterte barn og unge og innvandrere - I «spesialpedagogikkens grenseland»

I denne artikkelen blir det satt søkelys på to grupper som befinner seg i det artikkelforfatterne kaller «spesialpedagogikkens grenseland»: Utenlandsadopterte barn og unge og innvandrere. Begge gruppene kan betraktes som minoritetsgrupper, noe som innebærer en risiko for marginalisering i majoritetssamfunnet. I denne artikkelen vil vi prøve å belyse noen spesialpedagogiske dilemmaer knyttet til disse to gruppene.

Publisert: 19.03.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo