Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (17)

Artikkeltema

  • Norsk (17)
  • Lesing og muntlig ferdighet (8)
  • Læreplaner (5)
  • Studieforberedende (4)
  • Læremidler (3)
  • Skriving (3)
  • Vurdering (3)
  • Digitalisering (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Valgfag (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (17)

Artikkelforfatter

  • Lisbeth Elvebakk (2)
  • Agnete Bueie (1)
  • Anne Håland † (1)
  • Anne Kristine Øgreid (1)
  • Atle Skaftun (1)
  • Audhild Norendal (1)
  • Evy Jøsok (1)
  • Gerd Grimsæth (1)
  • Gro Stavem (1)
  • Hallvard Kjelen (1)
  • Harald Eriksen (1)
  • Helge Holgersen (1)
  • Håvard Skaar (1)
  • Jannike Hegdal Nilssen (1)
  • Lene Anundsen (1)
  • Lennart Jølle (1)
  • Magnus Henrik Sandberg (1)
  • Mari Nygård (1)
  • Per Esben Myren-Svelstad (1)
  • Randi Solheim (1)
  • Tor Arne Haugen (1)
  • Toril Aagaard (1)
  • Trine Gedde-Dahl (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
Fagfellevurdert

Faglig forankra, fagovergripende – og med fotfeste i profesjonen: Norskdidaktiske masteroppgaver i grunnskolelærerutdanninga

Hva kjennetegner norskfaglige tematikker, fagovergripende perspektiv og empiri i norskdidaktiske masteroppgaver fra det første kullet med studenter i grunnskolelærerutdanninga?

Publisert: 19.03.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 2/2024
Fagfellevurdert

Elevmedvirkning i norskfaglig praksis på mellomtrinnet

Prosjektet Partners in practice hviler på en antakelse om at problemer engasjerer, og at det er mulig å skape engasjement også rundt ekte faglige problemer.

Publisert: 30.01.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 3/2024
Fagfellevurdert

Dataspill og dannelse. Å lære livsmestring med Peer Gynt- spillet

Hvordan kan et dataspill basert på en litterær klassiker brukes som utgangspunkt for elevers refleksjoner over eget liv og livsmestring?

Publisert: 30.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Fagfellevurdert

Kritisk skriving på barnetrinnet

Hvordan kan man arbeide slik at elevene utvikler både sin egen kritiske kompetanse og sin egen myndige kritiske stemme?

Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Gjøre det beste ut av det: Norsklæreres fagkonstruksjoner i grunnskole for voksne

Denne artikkelen dreier seg om hvordan lærerne konstruerer sin versjon av norskfaget innenfor den særskilte undervisningskonteksten de arbeider i. Hvilke emner skal prioriteres, hva slags tekster og arbeidsmåter?

Publisert: 24.05.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Fagfellevurdert

Det affektive møtet mellom tekst og lesar: Tre postkritiske inngangar til å velja skjønnlitteratur i morsmålsfaget

Artikkelen identifiserer val av skjønnlitteratur som ein kjernepraksis i morsmålsundervisninga, der det i liten grad finst forsking på eksisterande praksis og teoretiske grunnlagsproblem. Det er til det sistnemnde feltet artikkelen søkjer å bidraga, ved å opne opp og nyansere diskusjonen om premissar for litteraturval.

Publisert: 10.12.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 3/2020
Fagfellevurdert

Funksjonell grammatikk som metaspråk i skulen – ei moglegheit for djupnelæring i arbeid med språk og tekst

I norskfaget er det ein lang tradisjon for å skilje tydeleg mellom språket som system og språket i bruk. I denne artikkelen blir det argumentert for å legge ei funksjonell tilnærming til språksystemet til grunn for arbeidet med grammatikk i skulen. Med ei djupare forståing for tydinga til språklege kategoriar vil ein også skape større potensial for overføring av kunnskap mellom ulike teksttypar og mellom ulike språk.

Publisert: 03.06.2019 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 1/2019
Fagfellevurdert

Hvordan samtaler lærer og elever om modelltekster? Et bidrag til modelltekstdidaktikken

Samtaler om modelltekster er en sentral del av modelltekstdidaktikken. Denne artikkelen ser på hvordan slike samtaler kan gjennomføres og viser eksempler på spørsmålstyper som kan brukes for å oppdage, utforske og utfordre modelltekster.

Publisert: 28.02.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 1/2018
Fagfellevurdert

Vurdering for læring i norskfaget: Hva kjennetegner norsklæreres skriftlige tilbakemeldinger til egne elever?

I hvilken grad gir lærerne skriftlige tilbakemeldinger som retter seg mot målet med opplæringen og i hvilken grad inneholder de konkrete råd og instrukser som kan hjelpe elevene til å komme nærmere målet?

Publisert: 01.05.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 1/2017
Fagfellevurdert

“Et bra prosjekt som har gjort meg til en bedre skriver” - arbeid med skrivestrategier i videregående skole

Arbeidet med skriverammer har satt i gang betydningsfulle samtaler rundt skriving og tekstkompetanse både i kollegiet og i klasserommene.

Publisert: 02.01.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 1/2017
Fagfellevurdert

Danningsperspektiver i grunnskolens eksamensoppgaver i norsk

Etter innføringen av Kunnskapsløftet har eksamensskrivingen gått fra å bli forstått som et individuelt prosjekt i L97 til å bli definert som et kollektivt prosjekt.

Publisert: 17.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Fagfellevurdert

Lærerstudenten som frafallen leser - Om litteraturens fremtid i norsk skole

- Lærerutdanningene kan ikke forutsette at studentene allerede er lesere, eller at de på egenhånd vil utvikle seg til å bli det senere i livet.

Publisert: 10.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Fagfellevurdert

Litterær kompetanse. Portrett av tre lesarar

Artikkelen ser på forholdet mellom litterær lesing som faglig kompetanse og litterær lesing som opplevelse. Kan litteraturundervisningen i skolen endres sånn at den bedre ivaretar lesernes egne opplevelser?

Publisert: 12.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagfellevurdert

Nyutdannede allmennlærere og deres opplevelse av egen faglige kompetanse i leseopplæring generelt og av elever med lesevansker spesielt

Nyutdannede lærere opplever at de mangler kunnskap og kompetanse både i leseopplæring og om lesevansker. Det fører til at kartleggingsmateriell ikke brukes som utgangspunkt for tilrettelegging av arbeidsmåter i leseopplæring.

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagfellevurdert

Summativ vurdering i formativ drakt – elevperspektiv på tilbakemelding fra heldagsprøver i norsk

Hvordan forstår og bruker elevene lærers tilbakemelding på heldagsprøver i norsk? Denne studien viser at det trengs et styrket systematisk arbeid med oppfølging av tilbakemeldingene, slik at de i sterkere grad får en formativ funksjon.

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagfellevurdert

Fra avskrift til populærvitenskapelig artikkel – mottakerbevissthet som didaktisk grep

Hvem skriver eleven for når de skriver fagtekster? Hva skjer når de skriver for andre enn lærerne?

Publisert: 10.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagfellevurdert

Når teknologi møter fagtradisjoner i norsk og mediefag på videregående skole

Norsklærere opplever det som utfordrende å bruke digitale verktøy i dagens undervisning. Den didaktiske praksisen bør derfor tilpasses slik at den fungerer godt i teknologirike klasserom.

Publisert: 01.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo