Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Podcast (2)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Forskningsnotat (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Fremmedspråk (13)
  • Norsk som andrespråk (13)
  • Muntlig språk (6)
  • Mangfold og integrering (5)
  • Barnehage (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Norsk (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Engelsk (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lek (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (2)
  • UiT Norges arktiske universitet (2)
  • Vetuva (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Læringsbloggen (1)
  • NTNU (1)

Artikkelforfatter

  • Ellen Kathrine Bludd (2)
  • Anna Krulatz (1)
  • Anne Dahl (1)
  • Even Igland Diesen (1)
  • Line-Marie Holum (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Silje Pileberg (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Øyvind Amundsen Østby (1)
Artikkel

Å leke på et nytt språk

Barn som ennå ikke har lært majoritetsspråket, kan ha effektive strategier for å komme inn i lek. Men det finnes også ting barnehagepersonalet kan gjøre for å hjelpe til.

Publisert: 04.03.2025 Hentet fra Vetuva
Forskningsnotat

Ny forskningsoversikt – tospråklig opplæring i Norge

Tospråklig opplæring i form av morsmålsopplæring eller tospråklig opplæring i fag har vært en del av norsk skolepolitikk siden 1970-tallet. Er du nysgjerrig på hvordan de politiske rammene for den tospråklige opplæringen har utviklet seg gjennom disse 50 årene? Og lurer du på hva som er gjort av forskning på dette feltet i Norge?

Publisert: 10.02.2025 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Podcast

Flerspråklighet og flerkulturell inkludering | Irmelin Kjelaas og Ida Muren Olsen

Hvilket språktilbud får nyankomne elever når de kommer til skolen, og hvor viktig er det med tospråklig opplæring?

Publisert: 01.12.2023 Hentet fra NTNU
Artikkel

Når barnet har et annet morsmål

Mange barn i norske barnehager har et annet morsmål enn norsk. Rammeplanen for barnehagen oppfordrer barnehagene til å støtte flerspråklige barn i å bruke morsmålet sitt.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

– Språket ditt er viktig!

Professor Marit Westergaard forsker på flerspråklighet og språktilegnelse. Hun mener det er viktig for samfunnet å satse på språk. Samtidig må man ha en realistisk forventning til hva det vil si å være flerspråklig.

Publisert: 26.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Podcast

Det nye språkidealet er språkrikdom

─ Det er ein myte at jo meir norsk vi pøsar på med i språkopplæringa, jo raskare lærer elevane norsk, seier forskar Joke Dewilde.

Publisert: 07.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Kan tospråklighet bidra til å holde deg ung og frisk?

Alle skjønner at det er en fordel å kunne snakke to språk flytende. Men språkforskere har funnet ut at det faktisk også gir deg andre fordeler gjennom livet.

Publisert: 10.09.2021 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Omtale

Skal forske på hvordan innvandrere med lav utdanning lærer seg nytt språk

Høgskolen i Østfold har i samarbeid med Universitetet i Bergen fått tildelt 12 millioner kroner fra Forskningsrådet for å forske på hvordan innvandrere med lav utdanningsbakgrunn tilegner seg et nytt språk.

Publisert: 27.01.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel

Andrespråkelever og innlæring av norske verb

Verb kan være vanskelige å lære for elever med norsk som andrespråk, fordi mange av ordene har et usikkert meningsinnhold. En mulig vei å gå kan være å systematisk undersøke elevenes forståelse av de vanligste verbene og verbuttrykkene.

Publisert: 06.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Artikkel

Bildebøker gir barnehagebarn bedre norskferdigheter

Minoritetsspråklige barn som har et godt ordforråd på morsmålet, utvikler det norske ordforrådet sitt raskere. I tillegg hjelper det å ha flere bildebøker hjemme.

Publisert: 03.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet?

- I hvilken grad føler engelsklærere i Norge seg forberedt på å undervise i flerkulturelle og flerspråklige klasserom?

Publisert: 15.02.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 1/2016
Artikkel

Ivaretas barns språkkunnskaper i skolen?

Hver tredje elev i norsk grunnskole snakker et annet språk i hjemmet. Men denne språkkompetansen utnyttes ikke i skolen.

Publisert: 03.02.2016 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Blogg

Trener tospråklighet hjernen?

Når det gjelder tospråklighet har muligens publiseringsskjevheten for et tospråklig fortrinn bidratt til et litt unyansert bilde av tospråklighet.

Publisert: 29.01.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo