Artikkel Foreldresamarbeid gir bedre språkutvikling Samarbeid mellom hjem og barnehage er spesielt viktig for språkutviklingen til flerspråklige barn. Forskere har studert samarbeidet i 56 barnehager. Publisert: 22.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Skolen trenger et system for å ta imot nyankomne elever Dette viser en ny NIFU-rapport om nyankomne elevers opplæringssituasjon i grunnskolen og i videregående opplæring. En stor utfordring for skolene er å balansere språklig, faglig og sosial integrering. Publisert: 22.03.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel Flerspråklig ungdom leker med språket hjemme Forskere vet at flerspråklige ungdommer leker med språk og identitet når de er sammen. Men hvordan bruker de språkene i familien? Publisert: 19.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Kan tospråklighet bidra til å holde deg ung og frisk? Alle skjønner at det er en fordel å kunne snakke to språk flytende. Men språkforskere har funnet ut at det faktisk også gir deg andre fordeler gjennom livet. Publisert: 10.09.2021 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Omtale Skal forske på hvordan innvandrere med lav utdanning lærer seg nytt språk Høgskolen i Østfold har i samarbeid med Universitetet i Bergen fått tildelt 12 millioner kroner fra Forskningsrådet for å forske på hvordan innvandrere med lav utdanningsbakgrunn tilegner seg et nytt språk. Publisert: 27.01.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Forsking i fleirspråklege klassar i 10 år Tegn på sprog. En gentænkning af literacypædagogikken i sprogligt mangfoldige klasserum var tittelen på konferansen som 6. desember markerte avslutninga på det danske ti-årige forskings- og utviklingsprosjektet Tegn på sprog. Publisert: 08.12.2019 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring