Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Artikkel (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (10)
  • Ny som lærer (10)
  • Lærerutdanning (9)
  • Forskning og metode (4)
  • Høgskole og universitet (4)
  • Kollegaveiledning (2)
  • Ledelse (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (3)
  • Nordisk barnehageforskning (3)
  • FoU i praksis 2012 conference proceedings (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Uniped (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Annette Kristoffersen Winje (2)
  • Elin Ødegård (2)
  • Sissel Aastvedt Halland (2)
  • Elin Eriksen Ødegaard (1)
  • Eva Bjerkholt (1)
  • Finn R. Hjardemaal (1)
  • Johanna Birkeland (1)
  • Kari Søndenå (1)
  • Kristin Holte Haug (1)
  • Kristin Rydjord Tholin (1)
  • Magnus Nødland Skogedal (1)
  • Svein Ole Sataøen (1)
  • Vigdis Foss (1)
Fagartikkel

«Jeg kunne like gjerne vært en assistent»

Det sier nyutdannede barnehagelærere. De er redde for å ta ledelsen, vise sin kunnskap og si ifra til erfarne medarbeidere i frykt for dårlig samarbeid, viser studie.

Publisert: 07.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagfellevurdert

«Jeg kunne like gjerne vært en assistent» – En studie av nyutdannede barnehagelæreres posisjonering i barnehagen

Hanna Arendt påpeker at den største faren i et offentlig rom er å forby spørsmål, da dette kan skape et totalitært samfunn hvor flokkmentaliteten får råde. Gjennom kritiske spørsmål, refleksjon og motstand må vi stoppe opp og tenke over våre handlinger.

Publisert: 19.01.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 3/2022
Fagartikkel

Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte?

Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Podcast

BluPodden: Nyutdanna barnehagelærar, hjelpetrengande eller visjonære?

Har du lurt på korleis det er å vere nyutdanna barnehagelærar?

Publisert: 17.06.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagfellevurdert

Under lupen – praksislæreres observasjonspraksis i barnehagen

Artikkelen presenterer resultater fra en studie om praksislæreres doxa. Gjennom en Mixed Methods-studie gis innsikt i hvordan barnehagelærere (praksislærere) snakker om hvordan, når og hvorfor de observerer.

Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 17) 1/2018
Artikkel

– Me får eit betre innblikk i vår framtidige jobb

På barnehagelærarutdanninga på UiA nyttast barnehagelærarar som refleksjonspartnarar for studentane tidleg i utdanninga. Målet er å komma tettare på arbeidskvardagen i barnehagane.

Publisert: 14.10.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel

Aktive styrere betyr mye for studenter og praksislærere

Å lede en praksisbarnehage krever tid og innsats av styrerne. Her er noen felles retningslinjer og relevant forskning som kan fungere som en støtte i arbeidet med å lede praksisbarnehagen.

Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Fagfellevurdert

Digital historiefortelling i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning – arbeidsmåte for individuell og kollektiv læring

Digital historiefortelling (DH) tilrettelegger for individuell og kollektiv refleksjon for både studenter og barnehageansatte. Forutsetningen er at de ansatte gis tid til å delta i studentenes læringsprosesser.

Publisert: 07.09.2016 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 12) 2016
Fagfellevurdert

Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?

Hensikten med denne artikkelen er å løfte fram spor av kritisk tenkning i veiledning som innspill til utvikling av innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningene og i veilederutdanninger. Dette for at utdanningene skal kunne ivareta kravet om kritisk tenkning slik det er formulert i sentrale styringsdokumenter.

Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Fagartikkel

Nyutdannede førskolelæreres særskilte ledelsesutfordringer

Analysene i denne artikkelen viser at nyutdannede pedagogiske ledere får utfordrende ledelsesoppgaver i et felt preget av motstridende, uklare og utydelige ledelsesdiskurser. Barnehagens horisontale, lagorienterte og relasjonelle tradisjon, de nyutdannedes manglende ledelseskompetanse og endringene i barnehagesektoren ses på som årsaker til de nyutdannede pedagogiske ledernes særskilte ledelsesutfordringer.

Publisert: 22.04.2013 Hentet fra FoU i praksis 2012 conference proceedings
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo