Fagfellevurdert Mentoroppfølging i lektorutdanningen: Hvordan oppfølging ved en mentor kan bidra til en god studiestart for lektorstudenter Oppfølging av studenter ved en mentor har potensial i seg til å fremme studenters læring og utvikling. En mentorordning kan derfor være et viktig redskap for å videreutvikle utdanningskvalitet. Publisert: 28.04.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 1/2019
Fagfellevurdert Ny praksisform i lærerutdanningen: Analysepraksis for forsknings- og profesjonsforberedelse Det er et tilbakevendende tema at lærerutdanningen må være forankret i praksis i større grad, og at lærerstudenter fremhever nettopp praksiserfaringene som det mest verdifulle i studiene. Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Fagfellevurdert Veiledningssamtaler med nyutdannede lærere: Hvilke tema prioriteres? Denne artikkelen omhandler veiledning av nyutdannede lærere. Bakgrunnen for studien er et ønske om å utvikle ny kunnskap om den norske veiledningsordningen for nyansatte, nyutdannede lærere. Ordningen ble landsomfattende fra høsten 2010. Publisert: 31.10.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 3/2018
Fagfellevurdert Veiledningssamtaler i høyere utdanning: Utprøving av en modell til bruk i forskning på tilbakemeldinger Denne artikkelen konkluderer med at PLUS-modellen gir en god og pålitelig beskrivelse av tilbakemeldingspraksisen hos veiledere. Publisert: 08.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Fagfellevurdert Tematikken i veiledningssamtaler - forgrunn og bakgrunn Veiledere må ha større fokus på fagdidaktikken når de utøver sin veilederrolle. Publisert: 18.08.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Fagfellevurdert Når skolens behov blir viktigere enn formell kompetanse: Hvordan veilede nyutdannede lærere til å undervise i skolefag de ikke har? Det er svært viktig at arbeidsgiver tilrettelegger arbeidsforhold og organisering av veiledningsstøtte for nyutdannede lærere. Funnene i undersøkelsen viser hvor avgjørende det er at mentor har kompetanse i det skolefaget det skal veiledes i for å kunne tilby de nyutdannede spisset veiledning. Publisert: 25.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Fagfellevurdert Nyutdannede allmennlærere og deres opplevelse av egen faglige kompetanse i leseopplæring generelt og av elever med lesevansker spesielt Nyutdannede lærere opplever at de mangler kunnskap og kompetanse både i leseopplæring og om lesevansker. Det fører til at kartleggingsmateriell ikke brukes som utgangspunkt for tilrettelegging av arbeidsmåter i leseopplæring. Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015