Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (6)
  • Oppvekst og levekår (6)
  • Barnetrinn (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Norsk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skriving (1)
  • Språkvansker (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • NTNU (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Linda Victoria Moland Undrum (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Morten Boeriis (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
  • Steinar Brandslet (1)
Fagfellevurdert

«Det er litt vanskelig å være kritisk til det når man er så vant til å se det» – om ungdomsskoleelevers kritiske refleksjoner over tekster i sosiale medier

Tradisjonelt har kritisk tekstarbeid i norskfaget vært avgrenset til tekster som «åpenlyst har til hensikt å påvirke leseren». Men med teknologisk utvikling oppstår det stadig nye teksttyper hvor hensikten med kommunikasjonen ikke alltid er tydelig.

Publisert: 11.04.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 1/2024
Artikkel

Barn fra fattige familier ligger to og et halvt år etter barn fra rike familier på skolen

Forskjellene i prestasjoner øker gjennom skoleløpet og har også økt over tid.

Publisert: 21.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Nesten alle lærte å lese med ny metode

Mange strever med å lese. Men en ny metode gir håp. Det handler om å gi barna de rette utfordringene.

Publisert: 01.02.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

– Barn treng eventyr og myter

Tapar eventyr og myter mot meir moderne litteratur? Førstelektor Torgeir Haugen forklarer kvifor eventyr og myter er viktige for barn og unge.

Publisert: 09.05.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Barn født sent på året er dårligst til å lese

Barn født sent på året er dårligere til å lese enn de som er født helt i starten av året. Det viser en ny studie ved Nord universitet.

Publisert: 12.12.2019 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

ERC-millioner til forskning på sosial ulikhet og skoleprestasjoner

Professor Henrik Daae Zachrissons prosjektidé om sosial ulikhet, barns språkutvikling og skoleprestasjoner er så god at Det europeiske forskningsrådet (ERC) gir 18,5 millioner kroner i form av det prestisjetunge stipendet ERC Consolidator Grant.

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo