Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagartikkel (4)
  • Podcast (2)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (12)
  • Oppvekst og levekår (12)
  • Psykisk helse (12)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (4)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Selvregulering (2)
  • Atferd (1)
  • Autisme (1)
  • Barnehage (1)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (4)
  • Bedre skole (2)
  • UiT Norges arktiske universitet (2)
  • Arbeidsliv i Norden (1)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Første steg (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Utdanningsforskning.no (2)
  • Vigdis Alver (2)
  • Björn Lindahl (1)
  • Claudia Lenz (1)
  • Elisabet Aaraas (1)
  • Erik Engblad (1)
  • Hildegunn Fandrem (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Magne Kveseth (1)
  • Marianne Gulli (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Minela Košuta (1)
  • Nils Kaland (1)
  • Vilde Håkansson (1)
Fagartikkel

Autisme, kamufleringsatferd og helsemessige kostnader

Mange autister, som generelt utgjør en sosial minoritetsgruppe, opplever lav sosial status, misforståelser, sosial devaluering og avvisning. Slik kan kamufleringsatferd forstås som et forsøk på å verge seg mot fordommer og diskriminering.

Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Fagartikkel

Viktig å vise barn kjønnsmangfold i barnehagen

Både transpersoner og barn som identifiserer seg med ett kjønn, vil nyte godt av at barnehagene jobber for å vise kjønnsmangfold. Slik kan du gjøre det.

Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagartikkel

Fanget i stereotypiene. Minoritetsgutters erfaringer med å vokse opp i Norge

Minoritetsnorske gutter og menn opplever ofte negative forventninger i kombinasjon med krav om å ta seg sammen. Resultatet kan bli en tristhet, redsel og ensomhet som aldri blir synlig for de som er satt til å hjelpe.

Publisert: 06.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel

Lav sjølfølelse er knytta til skepsis mot innvandring, likestilling og sosial utjevning

Personer med lav sjølfølelse i ungdomsårene, og de som har vanskeligheter med å bygge sjølfølelse gjennom livsløpet, viser større motstand mot innvandring, likestilling og sosial likhet som voksne, ifølge ny studie.

Publisert: 14.02.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Forskning som inkluderer

På øya Goza og i Tromsø får ungdom som har psykiske helseutfordringer, delta i forskning. Målet er å forbedre tjenester de selv har behov for.

Publisert: 21.11.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Svensk — Artikkel

Sårbara ungdomar - hur ska de bäst få jobb och en plats i samhället?

Hva må til for å hjelpe sårbare ungdommer slik at de inkluderes i arbeid, utdanning og samfunnsliv? En ny forskningsrapport oppsummerer situasjonen i Norden. Vi avslører resultatet med en gang: Det er ingen «quick fix».

Publisert: 19.10.2022 Hentet fra Arbeidsliv i Norden
Podcast

Lærerrommet: Barn og elever fra krig, hva er best i skole og barnehage?

Hva er den beste inkluderende praksisen for barn og elever som har flyktet fra krig, og hvilken kunnskap og erfaring har vi?

Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

En flyktningkompetent skole

Norge mottar i disse dager mange barn som flykter fra krigen i Ukraina. Selv om dette er barn fra et utviklet europeisk land som ikke er så ulikt vårt eget, så vil det være forskjeller i kultur og forventninger som skolen må ta høyde for.

Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Video

Fagfornyelsen, muligheter og utfordringer for skolens forebyggende arbeid

Se Claudia Lenz forelese om arbeid med forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme.

Publisert: 20.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan møte krenkelser og hatprat i skolen?

Hvilke grenser flytter krenkende ord på i et læringsmiljø?

Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Unge samer sliter, viser rapport for Mental Helse Ungdom

Unge samer er stolte av sin samiske identitet, men mange sliter, viser rapport for Mental Helse Ungdom. Depresjon, angst og stress vises best hos de samiske jentene.

Publisert: 15.04.2021 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo