Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (8)
  • Motivasjon (8)
  • Oppvekst og levekår (8)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Folkehøgskole (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Arbeidsliv i Norden (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (1)
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Veslemøy Jarmann (1)
  • Anne-Stine Dolva (1)
  • Björn Lindahl (1)
  • Ellen Nesset Mælan (1)
  • Ilmi Willbergh (1)
  • Jayne P. Lambrou (1)
  • Kjersti Wessel Jevne (1)
  • Marit Kollstad (1)
  • Mette Sønderskov (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Per Tronsmo (1)
  • Roald Undlien (1)
  • Svein-Arnt Eriksen (1)
  • Turid Skarre Aasebø (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

The Norwegian Folk High School – A Springboard to Adult Life for Students with Downs Syndrome

De siste årene har det vært en økning i antallet elever med funksjonshemninger på folkehøgskoler i Norge og de andre nordiske landene. Likevel er det begrenset kunnskap om elevenes egne erfaringer med hva de har oppnådd og hvordan det har hatt betydning for deres vei mot å bli voksen.

Publisert: 10.04.2025 Hentet fra Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (Vol. 9) 3/2024
Fagartikkel

Postkolonial didaktikk: En mangfoldig elevgruppe trenger et mangfoldig innhold

Minoritetselever kan få hjelp til å lykkes bedre i skolen ved at man gjør undervisningen mer relevant for dem. Det kan skje ved at man kombinerer ulike typer kulturelle referanser i undervisningen.

Publisert: 27.03.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagfellevurdert

Positive avvik i videregående opplæring: Hvor finnes de og hva kan vi lære av dem?

Mangel på fullført utdanning er en av flere faktorer som bidrar til at unge havner utenfor arbeidslivet. Hva opplever ungdom i risiko for utenforskap har bidratt til økt deltakelse i videregående opplæring?

Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagartikkel

Innovasjon i skolen – med Guttas Campus som illustrasjon

Guttas Campus er en intens læringscamp for gutter som nettopp er ferdige med niende klasse i ungdomsskolen, men som står i fare for å falle ut av skolen. Tiltaket er ikke tenkt som en konkurrent til skolen, men som et pedagogisk eksperiment og en kilde til inspirasjon.

Publisert: 13.01.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Artikkel

Blir hindret i å være med på å bestemme

Unge voksne med Downs syndrom har et potensial til å ta større plass i egne liv – et potensial som kanskje er ubrukt sånn som det er nå.

Publisert: 01.03.2024 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Forebygging av skolesegregering i Oslo

Grunnskolene i Oslo er forholdsvis sterkt segregert sosialt, etnisk og økonomisk sammenlignet med andre byer i Europa. Forskere og myndigheter samarbeider for å gjøre noe med dette.

Publisert: 07.02.2023 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Artikkel

– Systemsvikt skaper store problemer for mindreårige flyktninger

Familiegjenforening kan være kritisk for enslige, mindreårige flyktninger fordi de mister både økonomisk og sosial støtte. I tillegg påtar de seg mye ansvar for integrering av familien.

Publisert: 18.01.2023 Hentet fra Nord Universitet
Svensk — Artikkel

Sårbara ungdomar - hur ska de bäst få jobb och en plats i samhället?

Hva må til for å hjelpe sårbare ungdommer slik at de inkluderes i arbeid, utdanning og samfunnsliv? En ny forskningsrapport oppsummerer situasjonen i Norden. Vi avslører resultatet med en gang: Det er ingen «quick fix».

Publisert: 19.10.2022 Hentet fra Arbeidsliv i Norden
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo