Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Motivasjon (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Overgangsfaser (4)
  • Folkehøgskole (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)

Artikkelforfatter

  • Anne-Stine Dolva (1)
  • Bernt Bratsberg (1)
  • Eifred Markussen (1)
  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (1)
  • Kjersti Wessel Jevne (1)
  • Marit Kollstad (1)
  • Oddbjørn Raaum (1)
  • Roald Undlien (1)
  • Stephan Daus (1)
  • Veerle Garrels (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

The Norwegian Folk High School – A Springboard to Adult Life for Students with Downs Syndrome

De siste årene har det vært en økning i antallet elever med funksjonshemninger på folkehøgskoler i Norge og de andre nordiske landene. Likevel er det begrenset kunnskap om elevenes egne erfaringer med hva de har oppnådd og hvordan det har hatt betydning for deres vei mot å bli voksen.

Publisert: 10.04.2025 Hentet fra Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (Vol. 9) 3/2024
Fagfellevurdert

Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet

Overgangen fra skole til arbeidsliv er en særdeles sårbar fase for unge voksne med utviklingshemming, og mange blir stående utenfor arbeidslivet. Jobbspesialister har en særegen posisjon i denne overgangen.

Publisert: 15.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagfellevurdert

Unge voksnes overganger mellom skole og arbeid under COVID-19 pandemien

Unge ble rammet hardt av tiltakene for å begrense omfanget av COVID-19 pandemien. De mistet arbeidstid gjennom permittering og oppsigelser og det var få ledige jobber. Samtidig opplevde de læringstap på grunn av skolestenginger, sosial isolasjon og forverret psykisk helse.

Publisert: 09.05.2023 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 40) 1/2023
Fagartikkel

14 år etter avsluttet ungdomsskole – slik gikk det

Det lønner seg å fullføre videregående, både for å få jobb og for hvor mye man tjener. Dette viser en NIFU-studie som har fulgt nesten 10 000 ungdommer fra de gikk ut av ungdomsskolen og til de var 30 år gamle.

Publisert: 29.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo