Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (6)
  • Vurdering (6)
  • Tester og kartlegging (3)
  • Psykisk helse (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Stress (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)
  • Universitetet i Bergen (UiB) (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Bakken (2)
  • Amanda Schei (1)
  • Anne B. Reinertsen (1)
  • Anne Bitsch (1)
  • Dawit Shawel Abebe (1)
  • Hanna Huglen Revheim (1)
  • Kirsten Danielsen (1)
  • Lars Roar Frøyland (1)
  • Patrick Lie Andersen (1)
Artikkel

Jentene gjør det bedre på skolen. Likevel er guttene mer positive til karakterer.

Sosiologer ved UiB har undersøkt karakterer og sosial bakgrunn i den videregående skolen. – Det som overrasket meg mest, var hvor store kjønnsforskjeller det var mellom gutter og jenter i synet på karakterer, sier førsteamanuensis, Katharina Sass.

Publisert: 12.09.2024 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Artikkel

Når en sekser ikke er godt nok

Stadig flere skoleungdommer sliter psykisk. Jenter sliter tre ganger så mye som guttene, og stresser mest med skolen.

Publisert: 15.11.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Meiner pandemien har endra skulen for framtida

Tre år utan eksamenar vil få ringverknadar, meiner skuleforskar og forfattar Sverre Tveit. – Vi står framfor eit skifte i skulesystemet, seier han.

Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Rekkefølgeeffekter i spørreundersøkelser blant ungdom - Resultater fra et split-ballot-eksperiment

Har rekkefølgen på svaralternativene i spørreskjemaer betydning for omfanget av psykiske helseplager som måles? Varierer eventuelle rekkefølgeeffekter mellom respondenter med ulike kjennetegn, som kjønn, alder, skolekarakterer og hvor lang tid de bruker på undersøkelsen?

Publisert: 23.01.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 3) 1/2019
Fagartikkel

Vurderingsspråk

Gjennom å bli bevisste på språket vi bruker overfor elevene kan vi bli bedre til å praktisere god vurdering. Ord kan brukes på nye og uvante måter for å synliggjøre tenkemåter og skape endret forståelse.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagartikkel

Sosial bakgrunn og skolepraksis - Et forsøk på en forklaring

To ungdomsskoler ble valgt ut for å forske på kjønnsforskjeller i elevprestasjoner. Det viste seg raskt at elevenes sosiale bakgrunn og hvordan skolen tilpasset sin pedagogiske praksis for å imøtekomme elevene, måtte tas med i betraktning når skolene skulle sammenlignes. Artikkelen beskriver hvordan skolene utvikler ulike læringskulturer med basis i elevenes klassebakgrunn.

Publisert: 24.04.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo