Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (30)
  • Podcast (3)
  • Kronikk (2)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (35)
  • Psykisk helse (10)
  • Digitalisering (5)
  • Fysisk helse (4)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (4)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Barnetrinn (3)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (3)
  • Motivasjon (3)
  • Profesjonsetikk (3)
  • Samfunnsfag og historie (3)
  • ADD/ADHD (2)
  • Bygg og arkitektur (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Lek (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Atferd (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Språkvansker (1)
  • Stress (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (35)

Artikkelforfatter

  • Steinar Brandslet (5)
  • Anne Sliper Midling (3)
  • Gunnar Grut (3)
  • Martin Øystese (3)
  • Unni Eikeseth (3)
  • Grete Wolden (2)
  • Kathrine Nitter (2)
  • Monika S. Nyhagen (2)
  • Sølvi W. Normannsen (2)
  • Christina Benjaminsen (1)
  • Elise Farstad Djupedal (1)
  • Håvard Egge (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Ingebjørg Hestvik (1)
  • Lisbet Jære (1)
  • Silje Steinsbekk (1)
  • Svein Inge Meland (1)
  • Wenche Margrethe Kulmo (1)
Kronikk

Våger regjeringen å gjøre skolen mer praktisk?

Skal vi endelig få praktiske fag tilbake i skolen? Regjeringen legger frem den såkalte Ungdomsmeldingen denne uken. Er politikerne modige nok?

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

– Flere skolevegrere velger private skoler

Antall elever med skolevegring øker. Ny forskning viser at skolevegring kan henge sammen med utdanningspolitiske føringer og den offentlige skolens rammevilkår.

Publisert: 18.09.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Ulike grep beskytter gutter og jenter mot selvmord

En ny studie viser tydelige kjønnsforskjeller: Nær familie er viktig for jenter med selvmordstanker. For gutter gir aktiviteter som sport, fritidsaktiviteter eller andre hobbyer spesielt god beskyttelse.

Publisert: 17.09.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Norske skoler er ikke tilgjengelige nok for alle

Kun en av tre kommuner sjekker tilgjengeligheten på skolene sine. Norges Handikapforbund krever raske tiltak.

Publisert: 06.09.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Den penes problem

Å være ung og vakker kan være risikabelt. De peneste i ungdomsflokken drikker og fester mer, og tar oftere valg som kan gi dem problemer som voksne.

Publisert: 27.08.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

De mest aktive på sosiale medier, er også mest aktive offline

Forskerne finner ingen bevis for at bruk av sosiale medier påvirker sosiale ferdigheter negativt, men barn med sosial angst kan være sårbare.

Publisert: 14.06.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Barns språkutvikling skjer ikke bare med ord

Å se likheten mellom grafiske mønstre eller begreper, kan fortelle om barnet har språkvansker.

Publisert: 09.05.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Digital hjelp kan være bedre for barn med tvangslidelser

For noen barn med tvangslidelser kan terapi via nett og apper virke mer effektivt enn å møte opp fysisk til behandling.

Publisert: 24.04.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Nesten alle lærte å lese med ny metode

Mange strever med å lese. Men en ny metode gir håp. Det handler om å gi barna de rette utfordringene.

Publisert: 01.02.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast

Lærarkrigen mot Quisling Episode 3

Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 3 av 3.

Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast

Lærarkrigen mot Quisling Episode 2

Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 2 av 3.

Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast

Lærarkrigen mot Quisling Episode 1

Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 1 av 3.

Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Artikkel

– Vi overmedisinerer de yngste barna i klassen

De yngste barna i skoleklassen får nesten dobbelt så ofte en ADHD-diagnose sammenlignet med de eldste. Mest utbredt er bruken av ADHD-medisin blant barn som ble født for tidlig.

Publisert: 29.11.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Tydelig Greta Thunberg-effekt hos norske ungdommer

Norske ungdommer fra hele landet og på tvers av sosial tilhørighet peker på Greta Thunberg som forbilde og inspirasjonskilde for klimaengasjement.

Publisert: 16.11.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

– Ikke alltid riktig å avbryte barns røffe lek

Barn driver med røff lek, i dag som før i tiden. Hva er likt og hva har endret seg? Forskere har sett nærmere på dette, og har en klar anbefaling til dagens foreldre og ansatte i barnehage og skole.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Fysisk aktivitet påvirker gutter og jenter ulikt

Jenter får ikke mindre kroppsfett av å være mer fysisk aktive. Hvor runde de er har heller ikke betydning for hvor aktive de er. Men for gutter finner forskerne sammenhenger.

Publisert: 27.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Slik skal forskere få elever til å røre seg mer

Det er ikke belønning som får elever og folk flest til å bli mer fysisk aktive. Det må andre grep til.

Publisert: 23.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Hvordan påvirker lys elevene våre?

Visste du at lys er en faktor som påvirker både læring og mental utvikling hos skolebarn? Riktig lys kan øke prestasjoner i lesing, skriving og matematikk, og dempe rastløshet og aggressivitet.

Publisert: 06.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Gir skolesystemet større sosiale forskjeller?

Forskere har undersøkt konsekvensene av resultatstyring og fritt skolevalg i grunnskolen. Det har fått dem til å spørre om den norske fellesskolen er under avvikling.

Publisert: 19.08.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

44 prosent av tenåringsjenter i Norge plages av stress og tunge tanker

I smarttelefonen og sosiale mediers tid har antall ungdommer og unge voksne i Norge med depresjon og angst doblet seg. Professor mener politikere og teknologigantene må ta mer ansvar.

Publisert: 16.06.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo