Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (5)
  • Organisering (5)
  • Klasseledelse (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Høgskolen i Østfold (1)
  • NIFU (1)
  • NTNU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Artikkel

Faglige problemstillinger drøftes ikke nok innad i skolen

Lærersamarbeid regnes som en viktig strategi for å utvikle lærerprofesjonalitet. En ny studie viser imidlertid at utviklingsarbeidet taper i forhold til mer løpende oppgaver i skolehverdagen.

Publisert: 08.05.2023 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Hvor store er klassene i norsk grunnskole?

I et nytt notat undersøker NIFU-forskere hvordan ressurser disponeres og grupper organiseres i grunnskolen.

Publisert: 21.02.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel

En av de største og dyreste satsingene i norsk skole er ikke evaluert

Fra 1990 til 2008 fikk grunnskolen 1359 timer ekstra på timeplanen. Det finnes ingen undersøkelser som gir et fullgodt svar på hvilken effekt det har hatt.

Publisert: 20.10.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Vær obs på disse formene for mobbing

Fersk forskning fra OsloMet viser hvordan mobbing kan oppstå i grupper. - Det er veldig viktig å forstå at gruppedynamikker spiller en vel så viktig rolle i mobbing som enkeltelever, sier forsker Selma Therese Lyng.

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo