Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Organisering (5)
  • Studieforberedende (5)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (5)
  • Digitalisering (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (2)
  • Bedre skole (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Camilla Stoltenberg (1)
  • Dag Yngve Jacobsen (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Fartein Ask Torvik (1)
  • Ingeborg Foldøy Solli (1)
  • Inger Dagrun Langseth (1)
  • Martin Flatø (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagfellevurdert

Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen

Hvordan opplever lærere å undervise i nettskolen?

Publisert: 23.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 3/2024
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Skoleopptak med karakterer skaper mest ulikhet

Er loddtrekning beste metode for å gi elever plass på videregående skole i Oslo? Nå har forskere testet fem ulike modeller for inntak i Oslo.

Publisert: 13.01.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Progresjonsbasert opptak – et mer rettferdig inntakssystem

I Oslo og flere andre fylker er det debatt om inntakssystemet til videregående skole. Et inntakssystem som baserer seg på karakterprogresjon i stedet for karakterer, vil kunne redusere sosiale forskjeller og gi økt valgfrihet til elever som i dag faller ut av videregående opplæring.

Publisert: 11.12.2019 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Podcast

Lærerrommet: Hva skal gi skoleplass i VGS?

EPISODE 26: Lærerrommets tema i denne episoden er opptaksregler til videregående skole. Vi diskuterer konsekvensene av karakterbasert opptak og nærskoleprinsippet, og mulige alternativer. Karakterer og adresse brukes mest ved opptak til videregående, og dagens regler kan gi klasseforskjeller, økt press og segregering, viser rapporter. Hva er alternativene?

Publisert: 22.05.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo