Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (9)

Artikkeltema

  • Organisering (9)
  • Skoleutvikling (4)
  • Digitalisering (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (9)

Artikkelforfatter

  • Amanda Iselin Olesen Andersen (1)
  • Ane Bergset Mandal (1)
  • Bjørn Tønnesen (1)
  • Gunnhild Johnsen Hjetland (1)
  • Göran Söderlund (1)
  • Kristoffer Melheim (1)
  • Maja Sandmo Grip (1)
  • Marianne Tevik Singstad (1)
  • Marit Mellingen (1)
  • Markus Lindholm (1)
  • Stine Ekornes (1)
  • Tor Midtbø (1)
  • Turi Reiten Finserås (1)
  • Willy Aagre (1)
  • Øystein A. Vangsnes (1)
  • Øystein Gilje (1)
Kronikk

Kunnskaps­ministeren feier mobilen under teppet

DEBATT: Mobilfrie skoler kan fort bli en politisk hvilepute der ansvaret for å håndtere barn og ungdoms mobilbruk skyves bort fra fellesskapet og over på foreldrene, skriver innleggsforfatterne.

Publisert: 25.01.2024 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Kan læring bli bedre med både ark og app?

KRONIKK: Skjermene i barneskolen bekymrer foreldre og politikere. Både i Norge og Sverige bevilges det nå mer offentlige midler til trykte læremidler. Er dette forskningsbaserte beslutninger? Hva vet vi egentlig om balansen mellom papir og skjerm i norske klasserom?

Publisert: 12.10.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Debatten om norsk skole er preget av berøringsangst

KRONIKK: Hva skal til for å skape en god debatt om kvaliteter og utfordringer i den norske skolen? Jeg må innrømme at jeg er usikker på hvordan jeg skal besvare dette spørsmålet.

Publisert: 23.08.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Vi trenger mer kunnskap om unge i Distrikts-Norge

DEBATT: Det er stort behov for at unge ønsker å leve livet sitt i distriktene. Utfordringen er at vi vet lite om hverdagslivet deres og hvilke fremtidsønsker de har.

Publisert: 19.10.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

La læreren få være lærer, ikke sosialarbeider!

KRONIKK: Lærere må ofte fungere både sosialarbeidere, miljøterapeuter, helsesykepleiere, psykologer, konfliktløsere og familieveiledere. Vi trenger heller flere sosialfaglige ansatte i skolen.

Publisert: 24.06.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Urettferdig sensur på eksamen

KRONIKK: Sensorer er som andre mennesker - de gjør feil. Heldigvis finnes det en rekke grep for å redusere feil i karaktersetting på eksamen

Publisert: 03.01.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Det handler om å ta barn på alvor

DEBATT: Barnehagelærere må være vennlige filosofer, ikke lærere.

Publisert: 10.11.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

At skulen er liten, garanterer ikkje at han er god

Elevene i Sogn og Fjordane ligger på topp i nasjonale prøver. Noen hevder dette er fordi skolene i fylket er små. Resultatene fra prosjektet Lærande Regionar viser at dette ikke stemmer.

Publisert: 04.09.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Er Sogn og Fjordane eit paradoks?

Det er ikkje noko mystisk i at elevane frå Sogn og Fjordane gjer det godt. Det som er spesielt for fylket er at det framleis har mange nærmiljøskular som gir kvalitet.

Publisert: 30.11.2015 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo