Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (3)
  • Overgangsfaser (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Barnehage (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lek (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Astrid Norkyn (1)
  • Grete Indahl (1)
  • Heidi Iren Moen Andersen (1)
  • Kristin Fedje Fredriksen (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Natallia Bahdanovich Hanssen (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
Artikkel

Studentklinikk gjør nyutdannede spesialpedagoger bedre rustet for yrkeslivet

– Stemningen i studentklinikken og den pulserende aktiviteten som foregår når studentene er her i praksis når brukerne er kommet, gjenspeiler min visjon, sier studiedekan ved UiO.

Publisert: 06.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Førsteklasse siden seksårsreformen: Mindre fri lek, mer lærerstyrt og mer bokstavlæring

Den frie leken har fått mindre plass, og læreren styrer mer av aktiviteten i klasserommet. Samtidig møter dagens seksåringer en mer variert skolehverdag der læreren tilrettelegger for både lek og læring.

Publisert: 05.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Overgangen fra barnehage til skole

Det har gått over 20 år siden seksårsreformen hadde sin inntreden i norsk skole. Samfunnsdebatten preges fortsatt av om samarbeidet i overgangen mellom barnehage og skole er god nok.

Publisert: 03.12.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo