Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)

Artikkeltema

  • Overgangsfaser (7)
  • Barnetrinn (4)
  • Barnehage (2)
  • Lek (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (7)

Artikkelforfatter

  • Christine Gulbrandsen (2)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (2)
  • Anniken Fleisje (1)
  • Jon Anstein Olsen (1)
  • Tone C. Sundseth Thorgrimsen (1)
Artikkel

Evalueringen av seksårsreformen: Slik kan skolen bli bedre for de yngste elevene

Forskerne foreslår flere pedagoger, rom som gjør det mulig å leke inne, og mer høytlesning.

Publisert: 27.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Bør lærarstudentar oppmodast til å dra på utveksling?

Det er krevjande å få til gode utanlandsopphald for lærarstudentar. Kan andre former for internasjonalisering vera meir verdifullt?

Publisert: 01.12.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hvordan forberede barn til skolestart? Barnehagelærere i krysspress

Barnehagelærerne synes det er vanskelig å møte kravene som myndighetene stiller til «skoleklare» barn. Det viser forskning fra Senter for profesjonsstudier ved OsloMet.

Publisert: 17.10.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Førsteklasse siden seksårsreformen: Mindre fri lek, mer lærerstyrt og mer bokstavlæring

Den frie leken har fått mindre plass, og læreren styrer mer av aktiviteten i klasserommet. Samtidig møter dagens seksåringer en mer variert skolehverdag der læreren tilrettelegger for både lek og læring.

Publisert: 05.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Færre barn fikk spesialpedagogisk hjelp under korona

Skolestarterne fikk mindre spesialpedagogisk hjelp i områder med mye smitte under koronapandemien.

Publisert: 16.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Første skolestart uten korona: - Viktigere enn noen gang å bygge gode klassemiljøer

I år er det ekstra viktig å jobbe med fellesskap og gode klassemiljøer, mener forskerne Selma Therese Lyng og Frode Restad. De har flere råd til hvilke grep skolene kan ta.

Publisert: 30.08.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik har ungdomstiden endret seg på tretti år

– Det har skjedd store endringer i tenåringenes liv de siste 30 årene, og det er spesielt fire ting som skiller seg ut, sier forsker.

Publisert: 29.11.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo