Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Overgrep (4)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Ledelse (1)
  • Mobbing (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (3)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)

Artikkelforfatter

  • Børge Skåland (2)
  • Jostein Kleiveland (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Marit Ursin (1)
Fagfellevurdert

Skolens evne til å ivareta krenkede lærere

Det har i de senere år vært mye i media om lærere som har vært utsatt for vold. Denne artikkelen vil ta opp hvordan krenkede pedagoger ivaretas, eller kan ivaretas i skolen som organisasjon, og foreslå mulige tiltak som kan styrke lærernes trygghet og trivsel i skolehverdagen.

Publisert: 28.01.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2020
Fagfellevurdert

Gatebarnet som offer og helt - En kritisk gjennomgang av den metodologiske utviklingen i den tverrfaglige barne- og barndomsforskningen

Siden etableringen av den tverrfaglige barne- og barndomsforskningen (Childhood Studies) på 1990-tallet anerkjenner stadig flere samfunnsvitenskapelige forskere barn som kompetente aktører, som selv vet best om sin egen hverdag, opplevelser og handlinger. Dette har ført til en enorm økning i forskningsprosjekter som i ulik grad og på ulike måter inkluderer og involverer barn.

Publisert: 16.01.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 3) 1/2019
Fagfellevurdert

Læreres behov for å bli ivaretatt når elever truer med og bruker vold

Denne artikkelen ønsker å identifisere og synliggjøre aktører rundt voldsutsatte lærere og få belyst læreres sårbare stilling i skolen.

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2018
Fagfellevurdert

Sinte gutter gråter ikke!

Gutter og overgrepsproblematikk må inn som tema i skolen på lik linje som jenter og overgrepsproblematikk. Kunnskap er vanligvis det beste middelet mot tabuforestillinger og fordommer, og det er derfor også et stort behov for mer omfattende forskning rettet mot gutter og overgrepsproblematikk.

Publisert: 01.07.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo