Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (4)
  • Pedagogiske program (4)
  • Barnehage (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Engelsk (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Språkvansker (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Paideia (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Camilla Bjørke (1)
  • Gro-Anita Myklevold (1)
  • Inger Vigmostad (1)
  • Regine Nagelhus (1)
  • Rune Hausstätter (1)
  • Stine Vik (1)
Kronikk

Hull i elevers bokstavkunnskap er en blindsone i norsk skole

Debatt: Norsk skole legger opp til å gi tilpasset leseopplæring, uten å vite om elevene lærer bokstavene.

Publisert: 12.04.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagfellevurdert

«Jeg svarte mest ja». Barns stemmer i pedagogisk forskning

I innovasjons- og utviklingsprosjektet «Kultur for læring» ved Høgskolen i Innlandet benyttes digitale spørreundersøkelser med lyd, bilder og «smileys» for barnehage og 1.-4. trinn i grunnskolen. Denne nyere formen for kartlegging har skapt stor debatt.

Publisert: 15.03.2022 Hentet fra Paideia Vol 21. 1/2021
Fagartikkel

20 år med engelskundervisning på 1. trinn: Har vi grunn til å feire?

Norge var tidlig ute med å innføre engelsk på 1. trinn. Men etter 20 år med engelsk for seksåringene har man i liten grad undersøkt hvilke praksiser som preger engelskundervisningen og om disse er læringsfremmende.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagfellevurdert

Fra «early intervention» til tidlig innsats

Fenomenet tidlig innsats har i svært liten grad hatt noen etablert plass i styringsdokumentene for den norske skolen. Tidlig innsats er imidlertid blitt et sentralt innsatsområde for norsk utdanning de senere årene.

Publisert: 08.11.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo