Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (3)
  • Pedagogiske program (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NTNU (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Ellen Kathrine Munkhaugen (1)
  • Kenneth Larsen (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Ulla Irene Hansen (1)
Fagfellevurdert

Implementering av et pedagogisk tiltak i et kommunalt skolefraværsteam

Problematisk skolefravær representerer ofte en kompleks utfordring, hvor det er en sammenheng mellom individuelle og miljømessige faktorer. En grundig kartlegging av disse faktorene er derfor avgjørende for å utforme tiltak som er meningsfulle og effektive for den enkelte elev.

Publisert: 27.02.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Artikkel

– Kunnskap om sosial og emosjonell læring er viktigere enn noen gang

Flere og flere norske barn og unge strever med sosiale og emosjonelle utfordringer. – Implementering av forskningsbaserte tiltak på dette temaet i skolen vil kunne bremse denne uheldige utviklingen, sier stipendiat Jeanette Halvorsen, som har forsket på implementering av ROBUST-intervensjonen i skoler.

Publisert: 25.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Norsk skole underbygger sosiale forskjeller

Organisering av skolesystemet har betydning for hvordan sosial ulikhet skapes og reproduseres.

Publisert: 13.08.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn Gemini.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo