Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (12)

Artikkeltema

  • Pedagogiske program (12)
  • Barnehage (5)
  • Forskning og metode (3)
  • Internasjonal forskning (3)
  • Organisering (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Læreplaner (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skolevegring (1)
  • Skriving (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Paideia (3)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (2)
  • Psykologi i kommunen (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Trygve Kvithyld (2)
  • Eirik J. Irgens (1)
  • Elisabet Solheim Buøen (1)
  • Elisabeth McGuire (1)
  • Ellen Kathrine Munkhaugen (1)
  • Erik Ryen (1)
  • Hanne Fehn Dahle (1)
  • Inger Ulleberg (1)
  • Inger Vigmostad (1)
  • Ingvil Øien (1)
  • Kari Sjøhelle Jevne (1)
  • Kenneth Larsen (1)
  • Kirsti Marie Jegstad (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Mona Winsnes (1)
  • Ratib Lekhal (1)
  • Rune Hausstätter (1)
  • Stine Vik (1)
  • Thomas Nordahl (1)
  • Ulla Irene Hansen (1)
Fagfellevurdert

Implementering av et pedagogisk tiltak i et kommunalt skolefraværsteam

Problematisk skolefravær representerer ofte en kompleks utfordring, hvor det er en sammenheng mellom individuelle og miljømessige faktorer. En grundig kartlegging av disse faktorene er derfor avgjørende for å utforme tiltak som er meningsfulle og effektive for den enkelte elev.

Publisert: 27.02.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Fagfellevurdert

Erfaringer med «Trygg før 3» – profesjonsutvikling på småbarnsavdelinger (vuggestuer) – en kvalitativ studie

Flere studier har i de senere årene vist at barnehagekvaliteten er middels. Dette har bidratt til økt interesse for å finne frem til god profesjonsutvikling som kan forbedre barnehagekvaliteten.

Publisert: 09.09.2024 Hentet fra Paideia Nr. 26/2023
Fagfellevurdert

Utvikling av pedagogisk kvalitet i en norsk barnehage

Flere studier har sett en klar sammenheng mellom barnehagelæreres kvalitative ferdigheter og kompetanse, og kvalitet i barnehagen. Et kvalifisert personale er bedre i stand til å skape gode utviklingsmiljøer, og er generelt mer stimulerende, vennlige og støttende overfor barna.

Publisert: 05.01.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Fagfellevurdert

«Jeg svarte mest ja». Barns stemmer i pedagogisk forskning

I innovasjons- og utviklingsprosjektet «Kultur for læring» ved Høgskolen i Innlandet benyttes digitale spørreundersøkelser med lyd, bilder og «smileys» for barnehage og 1.-4. trinn i grunnskolen. Denne nyere formen for kartlegging har skapt stor debatt.

Publisert: 15.03.2022 Hentet fra Paideia Vol 21. 1/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

‘It is like a hammer and toothbrush; you need it for the rest of your life’ – Five Norwegian teachers’ experiences of working at a ‘thinking school’

Denne artikkelen undersøker hvordan en gruppe norske lærere opplever å jobbe på en «tenkeskole» ('thinking school') (dvs. en skole som samarbeider med det britiske konsulentselskapet Thinking Matters).

Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 6) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Why and how? Case-based teaching in interprofessional and interdisciplinary education

Interprofesjonell utdanning er et komplekst og sammensatt felt. Studenter fra ulike profesjonsutdanninger møtes for å utvikle en gjensidig forståelse av hvordan de kan samarbeide i sine framtidige profesjonelle sammenhenger.

Publisert: 04.01.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 1/2021
Fagfellevurdert

Hvordan iscenesetter to lærere skriveundervisning ut fra den samme pedagogiske ressursen, og hvordan nyttiggjør elevene seg av denne undervisningen når de skriver?

En tydelig trend i norsk utdanningspolitikk er at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser. Lærere oppfordres til å ta i bruk disse ressursene i den hensikt å skape bedre undervisningspraksiser i skolen. Vi har begrenset kunnskap om denne formen for pedagogisk praksis.

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 1/2021
Fagfellevurdert

Barns rett til lek og utdanning i barnehagen

Det har skjedd store endringer i barnehagesektoren i Norge de siste årene. Barnehagen har blitt et sentralt utdanningspolitisk satsingsområde, de største private barnehagekjedenes eierandel har økt vesentlig og barnehagepedagogikken er blitt et attraktivt marked for produsenter av standardiserte programmer og manualer. I denne artikkelen diskuteres ulike ideer om utdanning og vilkårene for barns rettigheter.

Publisert: 31.05.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 6/2020
Fagfellevurdert

Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling».

Det er en trend i norsk utdanningspolitikk at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser som lærere blir oppfordret til å benytte i den hensikt å gjøre undervisningen bedre. I denne studien undersøker forfatteren hvordan to lærere tar i bruk en pedagogisk ressurs utviklet til den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling».

Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 5) 1/2019
Engelsk — Fagfellevurdert

Historical Amnesia: On Improving Nordic Schools from the Outside and Forgetting What We Know

I løpet av det siste tiåret har det blitt gjennomført flere tiltak for å forbedre kvaliteten på norske skoler. Mange har vært programmer iverksatt av nasjonale myndigheter. Imidlertid uttrykkes det i flere studier bekymring for den faktiske effekten av disse programmene, og noen peker også på mangel på lokal forankring og involvering av lærere.

Publisert: 18.11.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 2/3-2018
Fagfellevurdert

Fra «early intervention» til tidlig innsats

Fenomenet tidlig innsats har i svært liten grad hatt noen etablert plass i styringsdokumentene for den norske skolen. Tidlig innsats er imidlertid blitt et sentralt innsatsområde for norsk utdanning de senere årene.

Publisert: 08.11.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2014
Fagfellevurdert

Reduksjon i andel elever som mottar spesialundervisning

Artikkelen handler om hvilke sammenhenger det er mellom læringsmiljøet og bruk av ressurser til spesialundervisning. Danske erfaringer med bruk av LP-modellen viser en reduksjon av spesialundervisning når lærerne vektlegger et relasjonelt perspektiv på læring og undervisning, i motsetning til et individ orientert perspektiv.

Publisert: 08.01.2011 Hentet fra Paideia Vol 1. 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo