Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (10)

Artikkeltema

  • Profesjonsetikk (10)
  • Lærerutdanning (3)
  • Profesjonsforskning (3)
  • Likestilling, kjønn og seksualitet (2)
  • Matematikk (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Atferd (1)
  • Barnehage (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Motivasjon (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Stress (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Paideia (3)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Uniped (2)
  • Etikk i praksis - Nordic Journal of Applied Ethics (1)
  • FoU i praksis 2013 conference proceedings (1)
  • Tidsskrift for samfunnsforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Hilde Larsen Damsgaard (2)
  • Thomas Nordahl (2)
  • Ann Margareth Aasen (1)
  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Elin Ødegård (1)
  • Eva Bjerkholt (1)
  • Finn R. Hjardemaal (1)
  • Gunnel Colnerud (1)
  • Harriet Bjerrum Nielsen (1)
  • Janne Fauskanger (1)
  • Kari Søndenå (1)
  • Kirsti Malterud (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Peder Haug (1)
  • Ratib Lekhal (1)
  • Raymond Bjuland (1)
  • Reidar Mosvold (1)
  • Torunn Klemp (1)
Fagfellevurdert

Kunnskap for politikk og praksis? En analyse av Stoltenbergutvalgets kunnskapssyn

Stoltenberguvalgets rapport vektlegger kunnskap som kan kartlegges med standardiserte, kvantifiserbare målemetoder. I denne artikkelen undersøker forfatterne i hvilket omfang en slik strategi kan avdekke årsakene til og effektene av kjønnsforskjellene i klasserommet.

Publisert: 16.08.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning 3/2019
Fagfellevurdert

Kva spesialundervisning handlar om

Kva handlar spesialundervisning om, og kva funksjon har den? Artikkelen peikar på tre ulike moment som forklarar kvifor kvaliteten på opplæringa av elevar som får spesialundervisning varierer mykje.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia 2/2017
Fagfellevurdert

Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen

Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia 2/2017
Svensk — Fagfellevurdert

Lärares yrkesetiska dilemman och den ökande juridifieringen i Sverige

– Å gripe inn mot en kollega som opptrer etisk uforsvarlig mot elever er noe av det vanskeligste lærere gjør.

Publisert: 12.04.2016 Hentet fra Etikk i praksis - Nordic Journal of Applied Ethics 2/2014
Fagfellevurdert

Kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner - forklaringer i elevenes holdninger til og væremåte i skolen, samt relasjonelle forhold

Denne artikkelen har til hensikt å undersøke om elevenes holdninger til og væremåte i skolen, samt relasjonelle forhold, kan bidra til å forklare kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner. Datamaterialet omfatter 4128 elever fra 5. til 10. klasse. Studien viser at variablene som er undersøkt, har forholdvis lik sammenheng med skolefaglige prestasjoner både for jenter og for gutter, men at jentene skårer høyere, spesielt på de lærervurderte variablene.

Publisert: 13.05.2015 Hentet fra Paideia Vol 9 1/2015
Fagfellevurdert

Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?

Hensikten med denne artikkelen er å løfte fram spor av kritisk tenkning i veiledning som innspill til utvikling av innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningene og i veilederutdanninger. Dette for at utdanningene skal kunne ivareta kravet om kritisk tenkning slik det er formulert i sentrale styringsdokumenter.

Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped
Fagfellevurdert

Språkets makt

Denne artikkelen er basert på en kvalitativ studie blant erfarne lærere. Artikkelen retter søkelyset mot lærernes omtale av elever og hva som påvirker lærernes språkbruk.

Publisert: 10.03.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk Spesialpedagogikk 2/2014
Fagfellevurdert

Fra "de" til "vi" - fokus i lærerstudenters refleksjoner før og etter en praksisperiode i matematikk

- Hvilke endringer av fokus finner vi i lærerstudenters refleksjoner før og etter en praksisperiode i matematikk?

Publisert: 12.02.2014 Hentet fra FoU i praksis 2013 conference proceedings
Fagfellevurdert

Refleksjon – hva er det, og hvilken betydning har den i utdanning til profesjonell lærerpraksis?

Denne artikkelen argumenterer for at refleksjon er viktig i lærerutdanningen, slik forskning dokumenterer at den er det innenfor den profesjonelle utøvelse av læreryrket. Den drøfter også ulike pedagogiske praksiser som kan styrke refleksjonsprosessen i lærerutdanningen.

Publisert: 28.01.2014 Hentet fra Uniped
Fagfellevurdert

Lærerlivskvalitet- erfarne læreres opplevelse av skolehverdagen

Lærerne som denne studien har møtt opplever at kravene som knyttes til profesjonen er på kollisjonskurs med nye styringssystemer med fokus på effektivisering og innsparing. «De beskriver et gap mellom intensjon og virkelighet, mellom det de ønsker å gjøre og det det er mulig å få til», skriver forsker Hilde Larsen Damsgaard.

Publisert: 25.09.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo