Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (16)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (17)
  • Stress (6)
  • Atferd (3)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (3)
  • Mobbing (3)
  • Motivasjon (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Ledelse (1)
  • Likestilling, kjønn og seksualitet (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsforskning (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Selvregulering (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (17)

Artikkelforfatter

  • Anne Torhild Klomsten (2)
  • Roger Andre Federici (2)
  • Sølvi Lillejord (2)
  • Arnfinn Helleve (1)
  • Atle Dyregrov (1)
  • Bente Wold (1)
  • Børge Baklien (1)
  • Christina Olsen (1)
  • Einar M. Skaalvik (1)
  • Elin Borg (1)
  • Ellen Nesset Mælan (1)
  • Emil Sætra (1)
  • Erling Kokkersvold (1)
  • Erling Roland (1)
  • Frode Stenseng (1)
  • Gunn Thu (1)
  • Hege Eikeland Tjomsland (1)
  • Hilde Larsen Damsgaard (1)
  • Kari Dyregrov (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Lisbeth Gravdal Kvarme (1)
  • Lotta Johansson (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Martin Lytje (1)
  • Miranda Thurston (1)
  • Per Einar Garmannslund (1)
  • Solrun Samnøy (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Unni Vere Midthassel (1)
  • Øyvind Pålshaugen (1)
Fagartikkel

Elever som mobber

Selv om referansen til «den ondsinnede» mobberen ikke lenger er i bruk, preges fortsatt skolen av negative og stigmatiserende beskrivelser av elever som mobber andre. Slike holdninger kan være et hinder i arbeidet med å begrense mobbing i skolen.

Publisert: 11.12.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel

Hva er mobbing? Om konsekvenser av at begreper endrer betydning over tid

Begreper som omhandler negative sider ved menneskelig erfaring, fylles med stadig mer omfattende innhold. En negativ effekt kan være at vi mister evnen til å skille mellom fenomener som bør holdes atskilt.

Publisert: 12.06.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel

Samarbeid mellom skole og skolehelsetjenesten - en undersøkelse

Et pågående forskningsprosjekt undersøker blant annet hvordan rektorer, lærere og helsesykepleiere vurderer samarbeidet mellom skolen og skolehelsetjenesten. Selv om majoriteten mener at samarbeidet er godt, ser det ut til at skolene er noe mer fornøyd med samarbeidet enn det skolehelsetjenesten er.

Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Bedre skole 1/2019
Fagartikkel

Behovet for å lære om egne følelser

Denne studien viser at elever i videregående skole er positive til å lære om følelser i skolen, og at de etterspør konkrete strategier og «verktøy» som kan hjelpe dem å håndtere stress og vanskelige følelser.

Publisert: 11.02.2019 Hentet fra Bedre skole Bedre Skole 1/2019
Fagartikkel

Dødsfall i nær familie– hvordan skolen kan ivareta eleven

Når barn mister personer i nær familie, kan det være avgjørende for deres videre utvikling at skolen har gode oppfølgingsrutiner – og at de har lærere som «ser» og støtter dem.

Publisert: 26.05.2018 Hentet fra Bedre skole 2-2018
Fagartikkel

Stress i skolen – en systematisk kunnskapsoversikt

Det kan ikke dokumenteres at elevers opplevelse av skolepress har økt vesentlig de siste 20 årene. Skolen bør likevel bidra aktivt ved å hjelpe elever til å mestre stress og balansere krav og forventninger. Dette gjelder særlig den elevgruppen som rapporterer både stress og psykiske helseproblemer.

Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Læraren som rollemodell

Læraren har stor påverkingskraft gjennom sin veremåte. Samvær med læraren medfører såleis både modell-læring og normativ læring for elevane. Arbeidet med psykisk helsefremming i skulen må ta dette som utgangspunkt.

Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Læreres og rektorers erfaringer med å støtte ungdommers psykiske helse

En studie har undersøkt hvordan lærere og rektorer arbeider for å støtte elevers psykiske helse gjennom skolens praksis. Deltakerne i undersøkelsen etterspør ikke først og fremst mer kompetanse på psykisk helse, men heller godt tverrfaglig samarbeid og støtte fra andre profesjonelle.

Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Mobbing og rehabilitering

Når man setter i gang rehabiliterende tiltak for mobbeutsatte og deres familier, er det viktig å ikke glemme at også andre kan sitte igjen med traumer, for eksempel mobberen og dennes familie. Det er også viktig å se at problemløsning og rehabilitering noen ganger kan bli to sider av samme sak.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole
Artikkel

Stress blant barn og unge

Stadig flere barn og unge ser ut til å oppleve stress i den grad at de har behov for hjelp fra helsevesenet. Skolen bidrar sannsynligvis til denne utviklingen, og det er nødvendig at skole og helsevesen nå går sammen for å finne ut hvordan man kan snu denne utviklingen, sier avdelingsoverlege og professor Trond H. Diseth ved Rikshospitalet.

Publisert: 01.07.2016 Hentet fra Bedre skole Bedre Skole 03/2016
Fagartikkel

Effekten av fysisk aktivitet i skolen – mange uavklarte spørsmål

En systematisk kunnskapsoversikt viser at fysisk aktivitet blant unge har effekt for deres fysiske helse. Men hittil har det vært vanskelig å påvise tilsvarende effekter på psykisk helse, læringsmiljø og læringsutbytte. Basert på den kunnskapen man har så langt, skal det nå forskes på hva som skjer når man innfører mer fysisk aktivitet i norske ungdomsskoler.

Publisert: 25.04.2016 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Elevenes psykiske helse i framtidens skole - Hva lærerne kan bidra med gjennom undervisningen

FoU-prosjektet som her presenteres, skal gi et bedre grunnlag for å vite hva som kan gjøres i skolen for å fremme barns og unges psykiske helse, og hvordan skolene kan drive utviklingsarbeid for å skape god praksis på dette feltet. Når man setter i gang slike utviklingsprosesser, er det vanlig at man legger mer vekt på hva det bør jobbes med enn på hvordan det bør jobbes. Dette ender lett opp med prosjekter der praten går, mens den praktiske gjennomføring går i stå.

Publisert: 06.12.2015 Hentet fra Bedre skole Bedre skole 4/2015
Fagartikkel

Prestasjonspresset i skolen

Mange elever opplever et betydelig prestasjonspress i skolen. Uavhengig av om elevene gjør det bra eller ikke, viser en ny undersøkelse at prestasjonspresset kan resultere i nedstemthet, utmattelse og lavere selvverd. Det er derfor grunn til å rette søkelyset mot årsakene til prestasjonspresset i skolen og sammenhengen mellom prestasjonspresset i skolen og elevenes mentale helse.

Publisert: 15.09.2015 Hentet fra Bedre skole Bedre Skole 3/2015
Fagartikkel

Hjelp til å bli synlig

Samtalegrupper basert på Løftmetoden kan hjelpe stille skolebarn

Publisert: 07.08.2015 Hentet fra Bedre skole Bedre skole 3/2015
Fagartikkel

Utvist fra skolen i tre dager – når volden blir straffet istedenfor å bli forstått

Lærere trenger kunnskap og kompetanse for å stå i situasjoner der elever tar i bruk vold. Det å bare straffe den er ikke hensiktsmessig, vi må lære å interessere oss mer for å forstå den. Lærerstudenter får i dag ingen spesiell opplæring i hvordan forstå og håndtere vold.

Publisert: 08.09.2014 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Psykisk helse - inn på timeplanen!

Mange vanlige elever i ungdomsskolen opplever psykiske belastninger. For mange er plagene så store at det går ut over deres generelle livskvalitet og motivasjon for læring. Vi trenger mer oppmerksomhet på psykisk helse i skolen, og det er på tide at vi innfører dette som eget fag i timeplanen.

Publisert: 02.03.2014 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Skolen som risiko – eller beskyttelse

Ungdom med en vanskelig oppvekst preget av rus og kriminalitet ser tilbake på ungdomsskolen. Generelt frikjenner de skolen for skyld i vanskene deres. Samtidig peker de på hvilke muligheter skolen, og da særlig enkeltlæreren, har til å gjøre en vanskelig hverdag lettere og fungere som en beskyttelse i en vanskelig ungdomstid.

Publisert: 02.02.2011 Hentet fra Bedre skole
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo