Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (7)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Kognitive vansker (2)
  • Motivasjon (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Atferd (1)
  • Autisme (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (7)

Artikkelforfatter

  • Anita Lopez-Pedersen (1)
  • Anja Jøndal Digranes (1)
  • Einar R. Heiervang (1)
  • Eli Fjeldseth Røys (1)
  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (1)
  • Jon Olav Myklebust (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
  • Nils Kaland (1)
  • Preben Halvorsen Skadsheim (1)
  • Veerle Garrels (1)
  • Øyvind Førland Standal (1)
Fagfellevurdert

Spesialundervisning i norske fengsel

Hver dag starter et titalls mennesker et soningsforløp i et av Norges fengsel. Tap av frihet betyr imidlertid ikke tap av rettigheter. Dette gjelder også i skolesammenheng, og derfor tilbys innsatte i norske fengsel opplæring både på grunnskole- og videregående skolenivå.

Publisert: 13.06.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagfellevurdert

Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet

Overgangen fra skole til arbeidsliv er en særdeles sårbar fase for unge voksne med utviklingshemming, og mange blir stående utenfor arbeidslivet. Jobbspesialister har en særegen posisjon i denne overgangen.

Publisert: 15.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagfellevurdert

Fungerer spesialklasse og lærarassistent som hjelpetiltak for sårbar ungdom?

Problemstillinga i denne artikkelen er korleis hjelpetiltaka lærarassistent og spesialklasse fungerer når det gjeld å oppnå utdanningskompetanse – både frå vidaregåande og høgre utdanning.

Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Fagfellevurdert

Er personer innenfor autismespekteret (AST) overrepresentert når det gjelder krenkende og voldelig atferd?

Noen tidlige studier indikerer at det kan være en forbindelse mellom autismespektertilstander (AST) og krenkende og voldelig atferd. Nyere studier tyder imidlertid på at det ikke foreligger en slik relasjon.

Publisert: 30.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2015
Fagfellevurdert

Den krunglete vegen mot arbeid – om tidlegare elevar på særvilkår

Artikkelen gir innblikk i liva til eit utval unge menneske som, trass vanskar undervegs, alle er i ordinært arbeid. Dei tok til på yrkesfag midt på 1990-talet og er følgde over ein periode på 20 år.

Publisert: 09.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagfellevurdert

«Det er gøy å løpe med venner» - Elever med utviklingshemminger og deres erfaringer i kroppsøving

Hvilke erfaringer har elever med utviklingshemminger med kroppsøvingsfaget? Denne artikkelen utforsker elevenes erfaringer.

Publisert: 04.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2019
Fagfellevurdert

Program for forebygging av angst - Et pilotprosjekt gjennomført på 5. klassetrinn

Vil øvelser og intervensjon kunne redusere angst hos barn? Dette pilotprosjektet har vurdert resultatene av et intervensjonsprogram som foregikk over fem uker på barnetrinnet.

Publisert: 02.12.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 10/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo