Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Internasjonal forskning (6)
  • Oppvekst og levekår (6)
  • Psykisk helse (6)
  • Mobbing (2)
  • Motivasjon (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Atferd (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordic Journal of Social Research (NJSR) (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Gro Emmertsen Lund (1)
  • Helle Rabøl Hansen (1)
  • Jan Frode Lindsø (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Tina Gerdts-Andresen (1)
  • Tine Basse Fisker (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
Dansk — Fagfellevurdert

Deltagelses(u)muligheder og skolefravær

Skolefravær hænger tæt sammen med skoleoplevelser i relation til lærerne, kammeraterne og det faglige, hvor problemer i alle tre skolekontekster øger risikoen for fravær.

Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Artikkel

– Kunnskap om sosial og emosjonell læring er viktigere enn noen gang

Flere og flere norske barn og unge strever med sosiale og emosjonelle utfordringer. – Implementering av forskningsbaserte tiltak på dette temaet i skolen vil kunne bremse denne uheldige utviklingen, sier stipendiat Jeanette Halvorsen, som har forsket på implementering av ROBUST-intervensjonen i skoler.

Publisert: 25.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

UiA lanserer gratis verktøy mot mobbing i skulen

Dialogmodellen involverer tilsette, foreldre og elevar i arbeidet mot mobbing. – Så vidt eg veit har dette aldri vore gjort før, seier prosjektleiar Ingrid Lund.

Publisert: 21.10.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Forskere fant ut at skjermbruken hadde nesten samme negative påvirkning på de unges livskvalitet som det poteter hadde - altså nesten ingenting

KRONIKK: Bekymring rundt barns skjermbruk trenger nyanseringer.

Publisert: 15.08.2022 Hentet fra forskning.no
Engelsk — Fagfellevurdert

Circle of Security-Parenting: A Systematic Review of Effectiveness When Using the Parent Training Programme with Multi-Problem Families

Foreldreveiledning i trygghetssirkelen (på engelsk Circle of Security) er et forenklet, relasjonsbasert program med den hensikt å utvikle foreldrenes observasjon og evne til å foreta slutninger knyttet til det å forstå barnets behov, øke følsomheten overfor eget barn, hjelpe til med følelsesmessig regulering samt å redusere negative egenskaper som man tillegger barnet.

Publisert: 19.04.2021 Hentet fra Nordic Journal of Social Research (NJSR) (Vol. 12) 1/2021
Omtale

Internasjonal ungdomsforskning

I ny bok om ungdom og globale utfordringer involveres ungdommene i forskningen.

Publisert: 11.08.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo