Artikkel En av tre ungdommer utsatt for seksuell trakassering: – Et alvorlig folkehelseproblem Norske ungdomsskoleelever som har opplevd seksuell trakassering har høyere nivåer av depresjon og ensomhet, og lavere nivåer av selvfølelse og velvære, viser forskningsrapport. Publisert: 31.10.2024 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel – Kunnskap om sosial og emosjonell læring er viktigere enn noen gang Flere og flere norske barn og unge strever med sosiale og emosjonelle utfordringer. – Implementering av forskningsbaserte tiltak på dette temaet i skolen vil kunne bremse denne uheldige utviklingen, sier stipendiat Jeanette Halvorsen, som har forsket på implementering av ROBUST-intervensjonen i skoler. Publisert: 25.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Hvorfor fører dårlig økonomi og påfølgende stress i familien til atferdsvansker for noen barn, men ikke for andre? – Når vi sammenstiller ulik forskning på barn og lavinntektsfamilier, kan vi nå forklare hvorfor noen barn i slike familier utvikler adferdsvansker og andre ikke, sier forsker. Publisert: 26.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Dette kan styrke relasjonane mellom elevane I klasserommet er det ingen motsetnad mellom fagleg og sosial læring, syner ny forsking. Publisert: 24.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Ulike grep beskytter gutter og jenter mot selvmord En ny studie viser tydelige kjønnsforskjeller: Nær familie er viktig for jenter med selvmordstanker. For gutter gir aktiviteter som sport, fritidsaktiviteter eller andre hobbyer spesielt god beskyttelse. Publisert: 17.09.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Akuttplassering av barn kan være skadelig for noen En ny studie avdekker at barnevernets akutte plasseringer av barn, legitimert med nulltoleranse mot vold, kan være mer skadelig enn hjelpsom. Publisert: 29.08.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Den penes problem Å være ung og vakker kan være risikabelt. De peneste i ungdomsflokken drikker og fester mer, og tar oftere valg som kan gi dem problemer som voksne. Publisert: 27.08.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Unge gutter knytter kroppsidealer til identitet og psykisk helse Gutter i videregående skole trener for å være sunne og attraktive, men også for å vise omverdenen at de er smarte og disiplinerte. Personlig identitet har blitt en viktig motivasjon for å holde seg i form, mener forskere. Publisert: 21.06.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel De mest aktive på sosiale medier, er også mest aktive offline Forskerne finner ingen bevis for at bruk av sosiale medier påvirker sosiale ferdigheter negativt, men barn med sosial angst kan være sårbare. Publisert: 14.06.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Ensomme elever har økt sjanse for frafall Elever som er ensomme på videregående skole, har større sjanse for å falle fra og ikke fullføre utdanningen, viser ny forskning. Publisert: 16.05.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Mestringskurs mot depresjon reduserer ønsket om å droppe ut av skolen Et voksende problem i samfunnet er at mange unge sliter med depresjoner. Forskere kan ha funnet et tiltak som forebygger og reduserer depresjon som igjen gjør at ungdommen ønsker å fullføre VGS i større grad. Publisert: 12.04.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Noen føler så mye skam at de ikke ønsker å ta med venner hjem Trange boforhold kan få store konsekvenser for barn og unge. Publisert: 11.04.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Når nyhetene skremmer barna Seks gode råd for å snakke om krig og terror. Publisert: 19.01.2024 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Tydelig sammenheng mellom prestasjonsorientert klima og emosjonelle problemer Ungdom i videregående skole forteller om en økning av problemer som kan stamme fra stress på skolen. Publisert: 06.10.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Det kan være bra for noen unge å bo alene på institusjon Barn og unge med spesielt store utfordringer kan ha nytte av å bo alene i institusjon. Men tiltaket bør lovreguleres bedre. Hvis ikke kan menneskerettighetsbrudd gå under radaren, mener OsloMet-forskere bak ny studie. Publisert: 05.10.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel For mye tilrettelegging i skolen gjør elever mer engstelige En ny undersøkelse viser at lærere i stor grad lar elever slippe å gjøre ting de ikke ønsker. – Dette er et gedigent problem i skolen, sier forsker. Publisert: 05.10.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Det står bra til med ungdom i Oslo. På flere områder bedre enn før Ung i Oslo 2023: – Vi ser en positiv utvikling på flere områder, sier forsker Anders Bakken ved NOVA, OsloMet. Trivselen øker, og færre forteller om ensomhet og psykiske plager. Likevel har mange fortsatt en utfordrende hverdag. Publisert: 27.06.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Ungdom som ikke er heterofile er mindre tilfredse med livet Ungdommer som ikke er heterofile sliter mer med ensomhet og psykiske plager, viser fersk forskning fra NOVA ved OsloMet. − Det blir viktig å følge med på denne gruppen fremover, sier forsker Anders Bakken. Publisert: 23.06.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Digital hjelp kan være bedre for barn med tvangslidelser For noen barn med tvangslidelser kan terapi via nett og apper virke mer effektivt enn å møte opp fysisk til behandling. Publisert: 24.04.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Lav sjølfølelse er knytta til skepsis mot innvandring, likestilling og sosial utjevning Personer med lav sjølfølelse i ungdomsårene, og de som har vanskeligheter med å bygge sjølfølelse gjennom livsløpet, viser større motstand mot innvandring, likestilling og sosial likhet som voksne, ifølge ny studie. Publisert: 14.02.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo