Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Forskningsnotat (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Overgrep (11)
  • Psykisk helse (11)
  • Oppvekst og levekår (7)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Atferd (2)
  • Fysisk helse (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Mobbing (2)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Stress (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (3)
  • Psykologi i kommunen (2)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Ane-Marthe Solheim Skar (1)
  • Børge Skåland (1)
  • Christine Gulbrandsen (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Luuk L. Westerhof (1)
  • Marianne Skogbrott Birkeland (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Tine Kristin Jensen (1)
  • Trond Tveit (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
Artikkel

En av tre ungdommer utsatt for seksuell trakassering: – Et alvorlig folkehelseproblem

Norske ungdomsskoleelever som har opplevd seksuell trakassering har høyere nivåer av depresjon og ensomhet, og lavere nivåer av selvfølelse og velvære, viser forskningsrapport.

Publisert: 31.10.2024 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Fagartikkel

Traumatiserte barns atferd i lys av polyvagal-teorien

Barn som har vært utsatt for traumer i sin oppvekst, vil av og til vise et reaksjonsmønster som kan være vanskelig å forstå for lærere og behandlere. I denne artikkelen forsøker forfatteren å vise hvordan vi ved hjelp av polyvagal-teorien kan få mer innsikt i hvorfor disse barna reagerer som de gjør.

Publisert: 09.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Artikkel

Det kan være bra for noen unge å bo alene på institusjon

Barn og unge med spesielt store utfordringer kan ha nytte av å bo alene i institusjon. Men tiltaket bør lovreguleres bedre. Hvis ikke kan menneskerettighetsbrudd gå under radaren, mener OsloMet-forskere bak ny studie.

Publisert: 05.10.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk

Å bli alvorlig mobbet på skolen kan skade like mye som vold i hjemmet

KRONIKK: Barn som sier at mobbing er det verste de har opplevd, har veldig like plager som barn som har opplevd vold i familien. Det gjelder både antall plager de har og hvilke typer plager.

Publisert: 30.05.2023 Hentet fra forskning.no
Forskningsnotat

Traumesensitiv tilnærming i skule og barnehage

Studien som blir presentert her, ser nærmare på traumesensitiv tilnærming. Fokuset i studien er på om traumesensitive intervensjonar kan påverke læringa til barn og unge med traume i positiv retning.

Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Dette fant forskerne ut da de evaluerte Statens barnehus

Det er mye bra med Statens barnehus, likevel er det spesielt én ting som bekymrer forskerne. Det kommer frem i en fersk evalueringsrapport om barnehusmodellen fra OsloMet.

Publisert: 25.01.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ungdommers meldinger til barnevernet er lite synlige

Barnevernet ser på ungdommer som passive mottakere av hjelp. Ungdommene selv mener de tar en aktiv rolle i sitt eget liv. Misforholdet kan skape utfordringer, ifølge ny doktorgrad.

Publisert: 23.11.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Ungdommer om selvskading: – Hadde så vondt inni meg at jeg var desperat etter å fjerne smertene

En studie blant norske videregåendeelever gir flere overraskende svar om hva som ligger bak selvskading.

Publisert: 06.10.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast

Lærerrommet: Vold i skolen

Lytt til denne podkasten om hvordan vold og trusler på skolen kan forebygges og forhindres, håndteres, avviksmeldes og følges opp.

Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Læreres behov for å bli ivaretatt når elever truer med og bruker vold

Denne artikkelen ønsker å identifisere og synliggjøre aktører rundt voldsutsatte lærere og få belyst læreres sårbare stilling i skolen.

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2018
Fagfellevurdert

Sinte gutter gråter ikke!

Gutter og overgrepsproblematikk må inn som tema i skolen på lik linje som jenter og overgrepsproblematikk. Kunnskap er vanligvis det beste middelet mot tabuforestillinger og fordommer, og det er derfor også et stort behov for mer omfattende forskning rettet mot gutter og overgrepsproblematikk.

Publisert: 01.07.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo