Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (10)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (18)
  • Studieforberedende (18)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (17)
  • Ungdomstrinn (10)
  • Oppvekst og levekår (8)
  • Frafall og gjennomføring (5)
  • Stress (5)
  • Motivasjon (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Fysisk helse (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Atferd (1)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Mobbing (1)
  • Overgrep (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (3)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (3)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Universitetet i Agder (2)
  • Bedre skole (1)
  • NTNU (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Nina Eriksen (2)
  • Anne Torhild Klomsten (1)
  • Arun Gosh (1)
  • Damares Stenbakk (1)
  • Eli Fjeldseth Røys (1)
  • Elin Nesvoll Vangsnes (1)
  • Erik Engblad (1)
  • Gro Strømsheim (1)
  • Halvard Dyb (1)
  • Ina Midttveit (1)
  • Jon Olav Myklebust (1)
  • Leif Tore Sædberg (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Rikke Bjurstrøm (1)
  • Sigrid Ramdal (1)
  • Torunn Berg Johansen (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
Podcast

Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte

De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best?

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

«Og alle vil se, at da er du bare nederst». En kvalitativ studie av ungdommers opplevelse av statushierarkier i skolemiljøet

Ungdommers bekymring for egen status blant jevnaldrende er en faktor som kan ha betydning for trygghet i skolemiljøet. Hvordan opplever elever på en videregående skole eventuelle statushierarkier i det sosiale skolemiljøet, og hvordan forholder de seg til disse?

Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Paideia 24/2022
Artikkel

Tydelig sammenheng mellom prestasjonsorientert klima og emosjonelle problemer

Ungdom i videregående skole forteller om en økning av problemer som kan stamme fra stress på skolen.

Publisert: 06.10.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Dette er viktig for at unge skal ha det bra

Meistringstru er blant nøkkelfaktorane for livskvaliteten til barn og unge, seier UiA-forskar Hilde Timenes Mikkelsen.

Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert

Medvirkning og motivasjon

Betydningen av medvirkning i valg av studieretning og for motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring

Publisert: 21.02.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Fagfellevurdert

Fungerer spesialklasse og lærarassistent som hjelpetiltak for sårbar ungdom?

Problemstillinga i denne artikkelen er korleis hjelpetiltaka lærarassistent og spesialklasse fungerer når det gjeld å oppnå utdanningskompetanse – både frå vidaregåande og høgre utdanning.

Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Artikkel

Hva er det som svikter når elever vurderer å slutte på skolen?

Ny studie fra Læringsmiljøsenteret ser nærmere på prosessen hos videregående-elever som tenker på å slutte.

Publisert: 25.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Ungdommers meldinger til barnevernet er lite synlige

Barnevernet ser på ungdommer som passive mottakere av hjelp. Ungdommene selv mener de tar en aktiv rolle i sitt eget liv. Misforholdet kan skape utfordringer, ifølge ny doktorgrad.

Publisert: 23.11.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Oslo-ungdom ble særlig hardt rammet av pandemien

Ung i Oslo 2021: Pandemien har vært mer krevende for unge i Oslo enn for unge i resten av landet. Likevel fortalte det store flertallet at de hadde det bra ett år etter at pandemien kom til Norge.

Publisert: 21.10.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Den krunglete vegen mot arbeid – om tidlegare elevar på særvilkår

Artikkelen gir innblikk i liva til eit utval unge menneske som, trass vanskar undervegs, alle er i ordinært arbeid. Dei tok til på yrkesfag midt på 1990-talet og er følgde over ein periode på 20 år.

Publisert: 09.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Artikkel

Verden med virus: Ungdom lider under kravene om sosial distansering

En ny studie viser sammenheng mellom mangel på fysisk samvær og symptomer på angst og depresjon og ensomhet.

Publisert: 25.01.2021 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Ungdom bruker selvskading til å dele følelser

Å skade kroppen sin kan være en måte å kontrollere negative følelser på. Ny forskning fra UiO viser at unge også bruker selvskading for å kommunisere og dele vanskelige følelser, som de ikke får uttrykt med ord.

Publisert: 02.05.2018 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Helsesøsteren - en nøkkelperson for hybelboere

I en ny studie kommer det frem at hybeltilværelsen er en tøff psykisk utfordring for mange. Spesielt fraværet av voksenpersoner ser ut til å gi en tøff start.

Publisert: 13.12.2017 Hentet fra Nord Universitet
Blogg

Er psykisk helse en privatsak?

Vi lever i en tid da kjendiser og vanlige ungdommer forteller om angst og depresjoner i beste sendetid. Trenger vi at unge og gamle bretter ut sitt innerste og private i all offentlighet? Har det blitt for mye åpenhet?

Publisert: 07.12.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Psykiske helseplager fortsetter å øke blant ungdom

Årets Ungdata-tall viser en tydelig økning i andelen jenter og gutter som rapporterer om psykiske helseplager. På videregående har nærmere halvparten av elevene stressymptomer og synes alt er et slit.

Publisert: 14.08.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten og praksis
Artikkel

Jentene minst fornøyd, guttene slutter

Langt flere jenter enn gutter sliter med livene sine når de begynner på videregående, ifølge en fersk studie. Hvorfor er det da flest gutter som dropper ut fra skolen?

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra NTNU
Omtale

- Ikke de ambisiøse jentene som sliter mest psykisk

Det er ikke de ambisiøse ungdommene som sliter mest med psykiske helseplager, viser årets Ungdata-rapport. Det er tvert i mot de som er dårligst integrert i skolen, familien og på fritidsarenaen som er mest plaget.

Publisert: 20.08.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Psykisk helse - inn på timeplanen!

Mange vanlige elever i ungdomsskolen opplever psykiske belastninger. For mange er plagene så store at det går ut over deres generelle livskvalitet og motivasjon for læring. Vi trenger mer oppmerksomhet på psykisk helse i skolen, og det er på tide at vi innfører dette som eget fag i timeplanen.

Publisert: 29.06.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo